CARI BAHAN

Monday, April 23, 2012

LGBT & Nasharudin

Berkenaan Wacana yang diadakan di UTM mengenai LGBT itu, ia satu usaha yang baik. Wacana tersebut dianjurkan oleh pertubuhan bernama MUAFAKAT dan menampilkan Prof. Dr Uthman El-Muhammady dari Institut Pemikir dan Tamadun Islam Antarabangsa (ISTAC), Ahli Parlimen PAS Bachok, Ustaz Nasharuddin Mat Isa dan wakil dari Persatuan Peguam Muslim Malaysia, Abdul Rahim Sinwan sebagai panelis. Seramai kira-kira 100 orang peserta telah hadir.

Tetapi, melihat kepada bagaimana media perdana mempromosikan wacana tersebut dan dihadiri pula oleh para murtad politik PR serta komen-komen mereka selepas program, terlukis satu gambaran mengenai tujuan program tersebut diadakan. Secara tersirat, mereka mengaitkan LGBT dengan pembangkang, khasnya DS Anwar Ibrahim dan juga dengan Datuk Ambiga yang terlibat langsung dalam Bersih 3.0 yang akan diadakan pada hujung minggu depan.

Dalam sibuk orang berjuang menumpaskan UMNO dan kezalimannya, mereka bercakap pula mengenai LGBT. Ia menjadi dahan berpaut pula buat UMNO. Siapa tidak tahu MUAFAKAT yang menjaid penganjurnya? Presidennya yang bernama Ismail Mina itu adalah dianggap ulama rujukan Hasan Ali.

Membantah LGBT memang menjadi citra pejuang Islam. Tetapi ia bukan citra pemimpin UMNO dan para murtad politik PR itu. Mereka hanya oppurtunis yang mencari ruang membuat ramuan memulihkan pengaruh politik.

Apabila Ust Nasharudin Mat Isa  membuat komen pula selepas habis program tersebut mengenai perlunya Bersih 3.0 dipimpin oleh pemimpin PAS atau mana-mana pemimpin politik dan bukannya individu seperti Datuk Ambiga, sudah semakin ketara ke mana halanya Wacana LGBT itu. Ia lebih kepada usaha desperado pihak tertentu untuk mendiskredit  pemimpin yang terlibat dalam menggerakkan Bersih 3.0 dan seterusnya diharapkan himpunan itu gagal.

Mengenai Ust. Nasharudin Mat Isa ini pun satu hal. Jalannya yang ditempuhnya berliku sedikit padahal hujungnya sudah nampak seperti Hasan Ali. Dia banyak berasosiasi dengan golongan yang menjadi tungangan UMNO dan ini tentunya menimbulkan kegelisahan di kalangan ahli parti yang berwala kepada pemimpin Parti. Adalah mudah dan jelas kalau Ust Nasharuddin memendekkan bunga silatnya dan terus terang mengambil jalan seperti Hasan Ali. Kalau tidak mahu, dia perlu berkhulwat dan jangan terlibat dengan para lembu matador yang tidak sedar diri mereka menjadi tunggangan.

Apa yang akan berlaku telah tersurat. Hanya membilang hari.

No comments: