CARI BAHAN

Thursday, April 19, 2012

Kesedaran baru...

"Baru ku sedar, pemimpin UMNO di Sabah ini bukan membela Melayu, sekarang kontraktor Melayu sukar nak hidup, projek pun susah, pemberian beberapa projek kepada kontraktor Melayu sebelum ini hanya gula-gula, padahal banyak peniaga Cina Sarawak yang dikayakan di Sabah...", keluh seorang sahabat sejawatan tatkala kami meluangkan masa bersarapan pagi tadi.

Aku diam sahaja kerana mahu mendengar ulasan-ulasan politiknya yang agak berbeza nadanya berbanding sebelumnya. Dia sangat menyanjung kemasukan UMNO ke Sabah yang disifatkannya membela hak-hak orang Melayu. Namun, komennya pagi ini menunjukkan bahawa dia seperti hilang kepercayaan kepada para pemimpin UMNO tersebut.

Dia bercakap mengenai MaxLand, sebuah syarikat kroni CM. Aku kurang memahami persoalan Maxland. Secara ringkasnya, dia mengatakan bahawa jutaan ringgit telah diserap ke dalam akaun CM dengan cara yang halus dan seni melalui peguam CM. Aku pernah membaca isu peguam CM tersebut tetapi kurang memberi perhatian. AKu kurang berminat kerana majoriti rakyat Sabah masih berada pada tahap tidur mati. Apapun yang dilakukan CM dapat ditutup dengan imbuhan sedikit menjelang pilihanraya.

"Sekarang aku sudah sedar bahawa selama ini Melayu Sabah hanya digula-gulakan!", keluh sahabat itu. Nampak amat kecewa sekali.

"Sebenarnya adalah gula-gula yang banyak ditaburkan seluruh negara....", aku menyampuk.

"Bayaran RM500 dan RM 100 kepada rakyat hanyalah gula-gula. Tajudin Ramli mendapat lebih RM500 juta...", lanjutku. Isu Tajuddin Ramli mendapat RM500 juta itu telah banyak dibahaskan oleh blogger hebat. Rakyat yang rajin membaca sudah masak dengan isu-isu sebegitu. Sudah tidak terdaya mencari jawapan lagi. 

Apa yang dimahukan hanyalah kesimpulan. Kesimpulan itu hanya ada pada hak mengundi dalam pilihanraya yang adil dan bebas!

No comments: