CARI BAHAN

Friday, April 13, 2012

Islam Mahjub

"Tariqat itu menyebabkan Islam pendokongnya berhenti pada syeikh...tidak sampai kepada nabi Muhammad SAW, " aku membuat kesimpulan itu ketika membahaskan persoalan toriqat untuk seorang anak muda yang dipagut dilema antara tariqat dan gerakan Islam massa.

Sememangnya, demikianlah yang berlaku. Seorang pengikut sesebuah tariqat akan nampaknya haibahnya syeikhnya sangat besar sehingga tenggelam haibah Rasulullah SAW sendiri. Dalam khayalnya, figur syeikh lebih banyak bermain berbanding figur Rasulullah dan pencentus Islam di persada dunia itu sendiri.Apatah lagi figur para sahabat dan salafus soleh serta mujahid sepanjang zaman.

Dalam tariqat amat banyak bid'ah. Rekayasa dalam cara berdoa, berzikir dan teori-teori agama. Saya menyebutkan secara umum. Pendetailannya boleh dicermati pada setiap tariqat yang tumbuh dan berkembang. Ada yang sangat melampau dan ada yang sangat kecil kecerobohannya. Namun, amat sukar menemui keaslian Islam dalam sebuah nama besar tariqat.

Sebab itu, apa perlunya bertariqat. Galilah sahaja khazanah Islam itu dari Al-Quran dan Hadis. Kalau tidak mampu memahami dengan baik dua sumber tersebut, bukan telah lahir sepanjang ulama terbilang yang telah mengarangkan kita-kitab yang pelbagai. Sungguhpun mereka sangat hebat, merujuki kitab mereka hendaklah menggunakan daya akal dan fikir, bukan sebagai muqallid yang meraba-raba.

Hargai anugerah akal kurniaan Allah SWT.


No comments: