CARI BAHAN

Monday, April 30, 2012

Rakyat yang berhimpun untuk Bersih!

Buat masa ini, himpunan Bersih telah memperlihatkan betapa rakyat Malaysia tanpa mengira kaum berpadu dengan agenda dan gaya yang sama. Mereka tahu mereka berkumpul kerana menuntut pilihanraya yang bersih. Gaya berpakaian mereka berteraskan warna kuning. Mereka semua juga tahu bahawa perhimpunan tersebut berkonsepkan duduk-bantah pada kali ini. Inilah kesatuan yang belum pernah terlahir dalam gerakan massa di Malaysia.

Pihak kerajaan melalui polis tidak seharusnya merasa gelisah dan gabra menghadapi situasi Bersih. Mereka yang beramai-ramai datang itu adalah rakyat Malaysia juga. Mereka juga mencintai tanah air mereka. Malahan, mungkin lebih mencintai tanah air mereka berbanding sesetengah pemimpin congkak yang tega menjual harga dan maruah negara.

Seharusnya polis mempertahankan rakyat. Nama pun Polis Diraja Malaysia. Raja di Malaysia bukanlah bangsawan dan kaum politik penguasa. Rakyatlah raja itu. Polis Diraja bukan bermakna polis duduk di bawah raja tetapi polis duduk di bawah rakyat.

Sebarang tindakan yang menidakkan hak rakyat, menindas dan berlaku zalim, kasar kepada rakyat, akan menyebabkan usaha polis untuk menjadi entiti yang mesra rakyat tidak akan berjaya. Tanpa dokongan rakyat, polis tidak akan dapat membanteras jenayah dengan berkesan.

No comments: