CARI BAHAN

Wednesday, April 04, 2012

Ulama sebagai rujukan

Raja Nazrin dari Perak semalam menggesa agar ulama dijadikan rujukan. Aku beritahu isteriku bahawa ulama yang hendak dijadikan rujukan itu hendaklah ulama yang terlibat dalam politik. Pemimpin UMNO tidak mahu mengakui keulamaan para ulama yang terjun ke dalam politik. Aku percaya, apabila dikatakan ulama sebagai rujukan, tentu bukan orang seperti TG. Nik Aziz, TG. Hj. Hadi dan TG Harun Din. Mereka adalah ulama politik. Sudah tentu yang tergambar dalam kepala mereka dalah para mufti.

Menurut hematku, para mufti itu bukan ulama. Mereka adalah kakitangan kerajaan. Sebahagian para mufti itu pula tidak cukup mahir dalam ilmu Islam secara keseluruhan. Sebab itu, institusi Fatwa di Malaysia berada pada tahap yang sangat lesu.

Seorang ulama wajib berpolitik kerana itulah jalan nabi Muhammad SAW. Ulama bukan hanya membahaskan hukum yang berkaitan Fardhu Ain. Bukan juga pakar dalam hukum dan mengajar sejumlah pelajar. Ulama adalah alim dan mujahid.

Oleh itu, bila dikatakan ulama sebagai rujukan, jangan disalahfahami. Ulama yang hendak dirujuk adalah para ulama yang praktis, bukan teoris!

No comments: