CARI BAHAN

Monday, April 09, 2012

Kerana hak diri tergugat...

Seorang guru marah kerana KWSP hanya membenarkan dia mengeluarkan sejumlah kira-kira 40 peratus carumannya selepas 7 tahun berkhidmat. Kemarahan itu membawanya menjadi marah kepada kerajaan, sementelahan terdapat berita mengatakan kerajaan menggunakan dana KWSP untuk tujuan-tujuan seperti bail out syarikat kroni yang bermasalah.

Sewaktu kerajaan berura-ura mahu melaksanakan SPBA, sebilangan kakitangan kerajaan begitu terpesona dengan tawaran anjakan gaji baru yang memberangsangkan. Namun, kemudiannya disedarkan mengenai kerugian SPBA apabila Ceupacs mendedahkan ketempanngannya. Heboh juga para kakitangan awam membahaskannya. Ketika itu, tidak sedikit kakitangan awam yang melemparkan kemarahan terhadap kerajaan yang memerintah.

Kemarahan dan kegembiraan yang dibolakbalikkan oleh permainan penguasa tidak menimbulkan apa-apa simpati buatku untuk mereka. Ia hanya kerana kepentingan peribadi. Telah berapa lama rakyat terbanyak yang menjadi mangsa kerakusan penguasa. Ketika minyak naik dan memberi inpak besar kepada harga barang dan kos sara hidup rakyat, mereka yang mengeluh kerana soal-soal peribadi tersebut masih membisu.

Ledakan protes mereka hanya terbit saat kepentingan peribadi digugat atau kemahuan peribadi tidak dipuaskan. Kita tidak menginginkan masyarakat kelas cerdik yang hanya mencermin diri sendiri. Kita mahu rakyat kelas cerdik yang ada hati nurani yang sentiasa memikirkan nasib rakyat terbanyak. Nasib kaum buruh, petani, nelayan dan orang-orang kampung yang hidup miskin.

Biarkan orang kaya dengan masalahnya. Orang miskin yang pelu dibela. Kita tidak harus menjadi responsif hanya pada isu-isu yang berkaitan diri sendiri!

No comments: