CARI BAHAN

Monday, April 09, 2012

Kembali kepada Islam

Aku meluangkan masa mendengar sesi tasykil oleh seorang anggota Tabligh di masjid selepas maghrib tadi. Dia menceritakan tentang dakwah para nabi-nabi untuk menyelamatkan akidah manusia dan mebawa manusia mengungkapkan kalimah La Ilaha Illallah. Menurutnya, setiap orang daripada kita mempunya tanggungjawab untuk keluar fi sabilillah demi mengajak manusia kembali kepada Islam.

Aku amat bersetuju dengan seruan-seruannya itu. Sememangnya kita perlu mebawa manusia kembali kepada Islam. Siapapun dia, dia perlu kembali kepada Islam. Baik pemerintah maupun kalangan yang paling rendah dalam susun lapis masyarakat, mereka perlu kembali kepada Islam. Cuma, pemahaman tentang kembali kepada Islam itu yang perlu diperjelaskan.

Terdapat ramai orang UMNO atau yang mendokong perjuangan UMNO berada dalam tabligh. Mereka merasa telah menjalani kehidupan nabi apabila dapat keluar 3 hari atau empat bulan mengikut jamaah tabligh. Namun, kebersamaan mereka bersama jamaah Tabligh selama itu tidak menukar "ta'abbud" nya kepada parti yang banyak menebar sekularisme itu. Sementara, teramai sekali adalah mereka yang tidak mempunyai kepedulian terhadap hal ehwal politik negara dan pemilihan pemimpin. Inilah masalah dalam Jama'ah Tabligh. Permasalahan inilah yang membuatkan aku berpersepsi bahawa Jama'ah Tabligh bukanlah taifah yang dimaksudkan dalam Al-Quran dan Hadis. 

Nabi SAW bersabda mengenai Taifah tersebut dengan ketanya:


لَنْ يَزَالَ قَوْمٌ مِنْ أُمَّتِي ظَاهِرِينَ عَلَى النَّاسِ حَتَّى يَأْتِيَهُمْ أَمْرُ اللَّهِ وَهُمْ ظَاهِرُونَ

“ Akan sentiasa satu kaum dari ummatku yang akan sentiasa menang di atas manusia sehingga datang ketentuan Allah padahal mereka kekal menang”.
(Hadis Sohihain)

Kembali kepada Islam bukan segampang kembali kepada masjid. Sementara kita tidak boleh menafikan bahawa kembali ke masjid, dalam ertikata melazimi solat berjemaah, merupakan ciri penting kembali kepada Islam, ia tidak cukup. Kembali kepada Islam hendaklah difahami dengan penegasan perlunya kembali tunduk di bawah pemerintahan Islam. Islam bukan datang untuk manusia menjalani hidup sebagai abid tetapi Islam datang untuk menjadi penganutnya memerintah manusia lain dan membawa orang lain mematuhi perintah Allah SWT.

Inilah kerja gerakan Islam!

Apakah gerakan Islam pilihan anda?
 

No comments: