CARI BAHAN

Thursday, April 26, 2012

Kami wahabi Tegar?

"Mereka kata ustaz adalah Wahabi tegar...". seorang anak usrah meluahkan kepadaku pada satu malam. Dia sering menceritakan polimik yang selalu dihadapkan kepadanya oleh satu kelompok pendokong ajaran tariqat. Menurutnya, dia sendiri kerap dituduh sebagai wahabi kerana penderian yang tidak sejajar dengan mereka dalam memahami ayat-ayat mutasyabihat dan mengenai metodologi sifat 20.

" Tuduhan wahabi adalah cara mereka yang tiada hujah ilmiah!", aku menegaskan.

" Mereka menolak Ibn Taimiyyah dan menuduhnya kafir. Demikian mereka menolak Ibn Qayyim. Mereka juga mencela Dr. Yusuf Al-Qaradhawi. Ulama-ulama yang tidak cocok dengan mereka, mereka tolak", tambahnya.

" Menolak pandangan ulama adalah perkara biasa dalam tradisi bkeilmuan Islam, tetapi mencela mereka dan merendah-rendahkan mereka adalah perangai puak rafidhah!", balasku.

"Mereka menuduh PAS kurang ukhuwah kerana beberapa tokoh dan individu dalam PAS Sandakan telah lari meninggalkan PAS...", tambah remaja itu.

"Meninggalkan jama'ah bukan sahaja penyakit PAS, ramai juga orang yang meninggalkan ABIM, JIM, Tariqat dan malahan kumpulan zikir lain...", aku mengingatkan.

"Aku dituduh penolak sifat 20...penjual buku kaki lima di bandar ramai yang kenal aku sebagai penolak sifat 20 sedangkan aku pun tidka kenali mereka...di masjid bandar, mereka kenali aku sebagai penolak sifat 20...", keluhnya lagi.

"Mereka yang  mendokong dogma sifat 20 itu, pun bukan menguasai sifat 20. Cuma tanya mereka tentang tanjizi, kam, berapa aqaidul iman dan minta huraikan sifat-sifat itu satu demi satu, aku berkeyakinan mereka pun kebingungan dalam menerangkannya...hanya kerana membela sifat 20 itu mereka dapat berdiri untuk melempar tuduhan wahabi, mereka berpaut kepadanya..."aku menduga.

"Mereka kata mahu hantar surat menjemput ustaz berdebat...", tambahnya.

"Perdebatan dengan mereka tidak akan menemui titik. Sama juga perdebatan dengan puak rafidhah Syiah yang pernah dibuat para ulama, tidak pernah mencapai persetujuan...", aku keberatan.

Polimik itu adalah klasik dan zaman kini kita hanya meneruskannya. 

Allahu a'lam bissowab!




No comments: