CARI BAHAN

Saturday, April 21, 2012

MAIZAH

Orang beriman hendaklah ada maizah berbanding orang yang tidak beriman. Kalau sudah beriman, seorang yang berjuang pula yhendaklah ada maizah berbanding dengan orang beriman yang tidak berjuang.Maizah ini tererlah dalam rutin hidup hariannya.

Pada hari akhirat nanti, Allah SWT akan menyeru orang yang berdosa agar duduk dalam kelompok mereka agar dapat dilihat maizah mereka. Firman Allah SWT:


وامتازوا اليوم أيها المجرمون
" "Ayuhlah, pada hari ini  tinggal dalam maizah kamu wahai para pendosa!",

Kalau orang mujrim pun ada maizahnya di akhiratnya, maka demikian di dunia. Semasa di dunia, maizah mereka tidak zama dengan hamba Allah yang taat dan soleh. Manusia dikenal dengan maizahnya. Melihat maizahnya, kita mengetahui siapa dia. Apakah dia mukmin yang taat atau sebaliknya. Apakah pula dia mukmin yang berjuang atau yang qa'id!

Kalau rutin harian penuh dengan jadual persendirian, dari main futsal, main badminton sehingga acara memacing hujung minggu, sementara masa untuk kerja Islam tiada hatta ke masjid untuk solat berjemaah cuma, maka sudah tentu itu menjadi maizah bahawa dia bukan pejuang agama Allah SWT. Seorang pejuang agama Allah hendaklah ada jadual yang berbeza daripada orang lain.  Dalam rutinnya ada usrah, tamrin, kulian, tafaqquh, mesyuarat dan sebagainya.

Semua itu menjadi maizahnya!

No comments: