CARI BAHAN

Friday, April 20, 2012

Ceramah PKR dan kedatangan Najib.

Malam ini ada ceramah PKR yang akan diadakan di rumah seorang penduduk Taman Fajar.  Ketika awal pagi tadi, sewaktu aku keluar kerja, ada banyak bendera PKR sepanjang jalan keluar dari Taman Fajar. Namun, ketika pulang dari kerja menjelang tengahari, bendera PKR telah hilang dan yang berjejeran di sepanjang jalan pula adalah bendera BN. Khabarnya DS Najib Tun Abd Razak dan bininya Rosmah akan tiba di Sandakan petang ini kerana ada program tertentu. Mungkin kerana itu, petugas BN membersihkan bendera PKR dari pandangan mata.

Sewaktu pulang dari rutin mengambil isteri, jalan pulang ke Taman Fajar tidak berapa lancar. Kereta berbaris panjang. Semuanya gara-gara polis trafik yang membuat sekatan untuk menyambut ketibaab DS Najib.

Ceramah PKR malam ini khabarnya diteruskan. Dua penceramah PKR dibawa dari Selangor. Mereka merupakan pimpinan PKR peringkat Selangor. Waktu solat jumuat tadi, Oting ada memberitahuku. Tetapi aku terlupa namanya. Apapun, malam ini aku ada usrah. Maka, aku tidak akan menghadirinya. Biarpun tiada usrah, aku mungkin tidak akan hadir.

 Tahun lepas, sewaktu aku melintas di depan rumah yang akan diadakan ceramah PKR itu, waktu itu dia buat kenduri kahwin anaknya, aku melihat ada acara tarian lambak dibuat di depan rumahnya. Aku tidak suka budaya tari menari sempena acara perkahwinan. Pada anggapanku, ia bukan cara Islam. Pengalaman itu membuatkan aku tidak begitu suka berkunjung ke rumahnya sekalipun hanya untuk mendengar ceramah.

Khabarnya, tuan rumah itu sedang melobi untuk dicalonkan sebagai calon PKR dalam pilihanraya akan datang. PKR memang ketandusan pemimpin yang berwibawa. Kebanyakan pemimpinnya adalah opurtunis dan kesetiaan mereka sangat rendah kepada parti. Mencari pemimpin yang berkualiti juga amat sukar dalam PKR.

Seorang pemimpin PAS dari Keningau baru-baru ini menggambarkan senario tersebut dalam ucapannya dengan mengambil kawasan Keningau sebagai contoh. Menurutnya, calon yang mahu betanding asat tiket PKR di sana dan ingin melawan calon BN adalah seorang yang randah moralnya. Sementara calon BN tersebut seorang yang biasa berkhutbah di atas membar pada hari jumuat. Maka, bagaimana hendak menang?

Saya mengenali serba sedikit peribadi tokoh PKR di Taman Fajar ini. Tuan rumah tersebut bukan seorang yang suka ke masjid sekalipun rumahnya hanya sepelaungan dari masjid. Oting pula rajin ke masjid tetapi kelemahannya ialah dia bukan seorang orator. Ahli politik haruslah petah berbicara kerana itulah modal untuk menarik sokongan orang. Kalau malas ke masjid, bagaimana pemimpin sedemikian mahu menjaga agama?

Pemimpin yang diperlukan di Sabah ini adalah pemimpin yang berjiwa agama. Di mana akan datang pemimpin yang sedemikian?

No comments: