CARI BAHAN

Saturday, October 06, 2012

Hizbut Tahrir Menidakkan Morsi

Aku ada terbaca sedikit kritikan puak Hizbut Tahrir terhadap presiden Mohammad Morsi di Mesir dalam artikal mereka yang bertajajuk:100 HARI PEMERINTAHAN MORSI DAN IKHWANUL MUSLIMIN - LANGSUNG TIADA TANDA PENERAPAN ISLAM!Demikianlah sikap puak yang sentiasa berburuk sangka dengan usaha pejuang Islam yang lain yang menggunakan pendekatn demokrasi. Selama mana Puak Hizbut Tahrir tidak dapat menerima demokrasi sebagai satu pintu perjuangan Islam, maka selama itulah mereka akan sentiasa memicing mata terhadap apa yang dibuat dan dicapai oleh para pemimpin gerakan Islam yang mencapai kuasa melalui demokrasi.

Tentang puak hizbut tahrir yang sangat marahkan demokrasi dan dalam masa yang sama lunak terhadap autokrasi ini, telah aku ulaskan dalam beberapa ertikal sebelum ini. 

100 hari memerintah bagi Mursi adalah sangat pendek berbanding 30 tahu pemerintahan Mubarak yang penuh dengan kuku besi. Belum lagi dicampur dengan pemerintahan sebelumnya yang sarat dengan kekejaman dan penindasan serta perbuatan merobek hak rakyat.

Manusia dangkal dalam Islam sring melihat Islam itu pada nama Islamnya. Jika namanya "negara Islam", itulah yang dipujinya. Sebab itu puak Hizbut Tahrir ini juga mengkritik istilah "Kerajaan Berkebajikan" yang digunakan oleh PAS dengan menuduh PAS telah meninggalkan dasar perjuangan Islamnya. Kalau ikut Puak Hizbut Tahrir, laungan "hukum Allah" hudud itu dendaklah dizikirkan selalu. Perkataan yang berbunyi Islam itu hendaklah dijadikan tema dalam setiap buaj butir perkataan.

Kerana Mursi tidak sebutkan nama Islam, mereka katakan Mursi sama sahaja dengan pemimpin sekular yang lain. "Negara Madaniyyah" yang dipakai menjadi bahan perlecehan kerana ia bukan negara Islam.

Wahai puak Hizbut Tahrir! Islam itu apa? Islam itu muka muka Islam atau intinya? INgatkah kalian, ketika berkata Syeikh Muhammad Abduh:

"Akun telah pergi ke Barat dan melihat Islam ada di sana dan tidak melihat muslim. Bila aku pulang ke Timur, aku melihat muslim di sini dan tidak melihat Islam".

Muslim tanpa Islam akan mementingkan lebel Islam tetapi dalamannya kafir. Akhlaknya kafir. Muamalahnya kafir. Pemikirannya kafir. Malah akidah dan ibadah pun ada yang kafir. Islam seperti itukah yang mahu kita angkat dan dendangkan. Penerapan Islam yang dibuat kerajaan Malaysia selama bertahun-tahun di Malaysia melaui jenama-jenama Islam, apakah menatijahkan tertegaknya Islam di Malaysia?

Jika seorang pemimpin boleh menghentikan kekejaman terhadap rakyat dan melebarkan keadilan dalam negara, itulah pencapaian tertinggi sebuah pemerintahan Islam. Kalau negara kafir melaksanakan hal itu terhadap rakyatnya kita akuilah bahawa negara kafir itu sedang mengamalkan Islam dalam pemerintahannya. Hanya tinggal lagi pemimpinnya belum jadi muslim. Alangkah baiknya kalau keadilan terhadap rakyat itu dilaksanakan pula oleh pemimpin yang beragama Islam. Ini tidak. Pemimpin dikatakan Islam tetapi pemerintahannya adalah penuh kezaliman dan kebejatan Muslim memerintah dengan corak pemerintahan  kafir kepada Allah.

Pencapaian seorang pemimpin sebuah negara Mesir yang sedang membawa negaranya menapak keluar dari kongkongan lamanya, jangan diasak dengan kegelojohan anda mahukan istilah-istilah Islam yang mempesona tetapi tidak mewakili inti Islam. Kenapa hanya tahu mempertikaikan apa yang dibuat oleh pemipin gerakan Islam lain. Ayuhlah gapai kekuasaan sebuah negara dengan manhaj yang anda impikan dan binalah mengikut corak yang anda gelojohkan. Dalam dunia ada ratusan negara yang boleh diekperimenkan. Jangan hanya mengobar cita-cita yang anda sendiri sukar merealisasikan tetapi mengharapkan orang merealisasikan mengikut jadual anda.

No comments: