CARI BAHAN

Monday, October 15, 2012

Korban para Yang Berhormat

Lembu-lembu korban habis disapu menjelang hari raya aidil adha  kali ini. Sebahagiannya adalah oleh ahli politik yang sednag giat meraih perhatian rakyat. Seperti sudah menjadi kemestian, apabila menjelang hari raya korban, ahli-ahli politik tersebut akan mendermakan lembu untuk dikorbankan oleh penduduk di kawasannya. Dengan cara itu, YB tersebut  akan disebut sebagai seorang yang suka berkorban untuk rakyat. Malahan, dengan berkorban juga YB tersebut akan mendapat kredit agama. Almaklum, korbn itu merupakan ibadah dalam agama.

Sembilan ekor lembu yang ditempah oleh pihak jawatankuasa penaja kurban amsjid al-Fajr telah dijual kepad aorang lain. Hal tersebut sungguh mengecewakan. Sikap tidak berpegang dengan janji adalah perangai munafik dan pada masa mendatang, pengusaha ladang yang sebegini tidak lagi boleh dipercayai. Puas mencari lembu-lembu di ladang lain, banyak yang memberi jawapan mengecewakan. 

Ladang Malangking yang jauh terperosok 30km ke dalam dari jalan utama ke Sukau pun memberi jawapan bahawa 30 ekor lembunya telah ditempah oleh Datuk Syafie Afdhal. Apalah motifnya datuk-datuk ini berkorban dengan jumlah yang banyak? Cukuplah berkorban untuk diri sendiri atau beberapa ahli keluarga. Paling celaka kalau wang korban tersebut diambil daripada wang rakyat. Inilah yang mencurigakan. Demi pamrih politik, ada pemimpin yang menjual nama di sebalik korban lembu dengan duit rakyat.

Allah tidak akan menerima korban yang dilakukan dengan khianat. Awaslah dari sumber mana anda mendapat wang untuk menjalankan majlis korban.

No comments: