CARI BAHAN

Wednesday, October 10, 2012

Dua jenis bangang.

Dalam keadaan kebangkitan PAS dewasa ini, ada yang sibuk pasal Syiah dalam PAS. Kalangan lain bercakap tentang PAS mahu menawan Puterajaya bersama PR dan mengubah negara Malaysia menjadi sebuah negara yang berkebajikan. Tetapi, ada beberapa kerat "bangang" yang mempersoalkan PAS kerana ada individu yang dikenali Syiah dalam PAS. Malah, ada yang lebih "bangang" apabila mempersoalkan kerjasama PAS dalam Pakatan Rakyat yang terdiri daripada PKR dan DAP sedangkan dalam masa yang sama tidak pernah pula dipersoalkan kerjasama UMNO lebih 50 tahun dengan MCA dan MIC.

Aku menduga bahawa kedua-dua jenis "bangang" ini adalah utusan UMNO sendiri. Kalaupun bukan UMNO yang menaja dua jenis "bangan" ini, ia adalah simpatisan UMNO atau juga walijah yang datang dari UMNO.

Tentang Syiah masuk PAS, itu realiti zaman dan mana-mana parti politik tidak terlepas dari dimasuki oleh manusia yang pelbagai. Amat melucukan kalau ada yang sanggup mengatakan bahawa dalam UMNO hanya ada ahli sunnah wal-Jamaah. Kemasukan Syiah dalam PAS hendaklah ditangani denganm bijaksana dan PAS itu parti Tarbiah. Ia bukan macam UMNO. Kalau Syiah masuk UMNO, Syiah akan menukarkan UMNO. Namun, PAS tidak sebegitu. Mekanisma tarbiah PAS tidak mudah itu ditelan oleh Syiah.

Mengapa sibu pasal Syiah sekarang? Kenapa musim gendang perang sedang dipalu, ada pula cekcok pasal Syiah? Ini adalah kebanganngan nombor wahid.

Pasal kerjasama dengan DAP pun dipertikaikan oleh para bangan jenis kedua. Ada yang mkasa dalam PAS sokong duduk semeja dengan DAP, tetapi bila terkeluar daripada barisan kepimpinan PAS, menjadi penentang agenda permuafakatan atas nama tahalluf siyasi itu. Orang yang oraknya bukan dicanai secara politik memang tidak boleh faham teori tahalluf siyasi yang diputuskan syura ulama itu. Demikian juga orang berpolitik tak ikhlas dan penuh muslihat peribadi.

DAP dan MCA sama-sama Cina. Ada yang kita tak sama sebab DAP ini Cina kristian. Kalau begitu MCA itu Cina apa? Mungkin Cina Budha. Kalau banding antara Kristian dengan Budha mana lebih lunak dengan Islam?

Lihat firman Allah SWT:


 
لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا ۖ وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَىٰ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ

Sesungguhnya kamu dapati orang-orang yang paling keras permusuhannya terhadap orang-orang yang beriman ialah orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik. dan Sesungguhnya kamu dapati yang paling dekat persahabatannya dengan orang-orang yang beriman ialah orang-orang yang berkata: "Sesungguhnya kami Ini orang Nasrani". yang demikian itu disebabkan Karena di antara mereka itu (orang-orang Nasrani) terdapat pendeta-pendeta dan rahib-rahib, (juga) Karena Sesungguhnya mereka tidak menymbongkan diri.

(Surah Al-Maidah: Ayat 82)

Bukankah Budha itu Kristian itu Nasara. Kalau pun ada yang kata Kristian itu bukan Nasara, ia ada keluarga Nasara. Padahal Budha ada penyembah berhala. Mana lebih baik antara MCA dan DAP. Hanya kebencian tidak bertempat muslim haprak terhadap Kritian menyebabkan hilang timbang tara politik.

Ayuhlah...jadi bijak dan jangan jadi bangang.



No comments: