CARI BAHAN

Saturday, October 06, 2012

MALAYU PELAYAR HANDAL

Ada benarnya cerita masa lalu yang menyebutkan bahawa orang Melayu merupakan para pelayar yang handal. Kononnya, ada seorang Melayu bernama Awang dan dialah yang pertama mengelilingi dunia. Bukan Vasco Da Gama sebagaimana yang sering diceritakan dalam buku sejarah. Teori yang mengatakan Melayu sebagai palayar handal adalah berdasarkan muka bumi yang menjadi tempat tinggal masyarakat Melayu adalah rantau yang paling banyak berpulau. Bila sudah tinggal di kawasan kepulauan, sudah tentulah orang Melayu perlu jadi pelayar yang hebat untuk mengadaptasikan kehidupan mereka dengan alam agar selesa.

Namun, ada perkara yang mahu aku sebutkan dalam artikal ringkas ini mengenai kenapa Melayu dikatakan mungkin pelayaar handal pada masa lalu di mana masyarakat dunia belum mengenal ilmu kelautan secara meluas. Barat belum mengenal pelayaran kecuali beberapa kaum yang memang hidup di kepualau England.

Kita memang sudah sering mendengar kisah Abrahah menyerang Makkah dengan menaiki gajah. Tenteranya dikatakan tentera bergajah. Persoalan yang timbul dari satu sisi yang jarang ditimbulkan ialah, dari mana datangnya gajah-gajah kepunyaan Abrahah dan tenteranya itu? Sebagaimana yang termaklum, gajah bukan haiwan tanah Arab. Sudah tentunya ia diimport dari negeri yang banyak gajah. Dalam dunia ini, gajah merupakan binatang yang banyak membiak di kawasan benua kecil India  dan menganjur ke Thailand. Ada juga gajah Afrika. Sama ada dari Asia kecil atau Afrika, gajah tersebut tentunya bukan dibawa ke Yaman dengan berjalan kaki.

Kalau benar benar dibawa dari India, ada kemungkinan ia di bawa dengan kapal-kapal Melayu yang berdagang di Arab. 

Cerita bahawa orang Melayu telah berdagang di Arab pula bergantung kepada riwayat hadis yang menyatakan bahawa di zaman nabi telah ada dijual di Makkah maupun Madinah beberapa produk herba dari kepualaun nusantara. Umpamanya daun bidara.

Bila ada daun bidara di tanah Arab, ia bermakna perdagangan Arab dengan alam Melayu telah berlaku lama sebelum nabi lahir. Sukar untuk mengatakan orang Arab yang belayar mencari rempah itu kerana pelayaran di laut belum masyhur di kalangan orang Arab sehinggalah zaman pemerintahan Muawiyah sebagai khalifah Islam.

No comments: