CARI BAHAN

Saturday, October 13, 2012

Hikmah dalam kemelut perjuangan

Kes Nasharuddin Mat Isa, bekas Timbalan Presiden Pas yang kini menembak ke arah Pas besar rahmatnya kepadanya ahli Pas. Berakibat daripada pelbagai kerenahnya yang sebenarnya telah didahului oleh Dr. Hasan Ali yang sudah pun dipecat dari Pas, para pemimpin besar dalam Pas telah melontarkan pelbagai nasihat secara umum. Nasihat-nasihat para pemimpin utama itu telah menaut kembali fikiran ahli pas kepada asas fikrah politik Islam yang mungkin telah atau sedang dilupakan. Malah, ia juga menfaqihkan ahli yang masih jahil terhadap fikrah politik Islam.

Tulisan Presiden Pas, TG Haji Abd Hadi Awang sebagaimana yang disiarkan dalam harakahdaily adalah sarat dengan nasihat mengenai fikrah perjuangan Islam. Ia bukan tulisan politik yang hanya mahu mempertahankan diri tetapi adalah tulisan bersandarkan sirah nabawiyyah. Ahli yang membuat onar, menentang agenda tahalluf siyasi seperti yang dibuat oleh Nasharuddin Mat Isa perlu meneliti butiran nasihat Tg Presiden tersebut. Jika hendak terbang, terbanglah jauh-jauh. Jika mahu kembali ke pangkal jalan, masih ada sisa nafas yang dapat dipergunakan.

Sementara itu, Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub juga turut menerbitkan nasihat pujangga untuk perjuangan dengan menggariskan tiga prinsip dalam perjuangan Islam dalam Pas iaitu:
a) Menghormati Majlis Syura.
b) Berpegang dengan keputusan Muktamar.
c)Mentaati keputusan kolektif para pemimpin.

Ketua Penerangan Pas, Tn Ibrahim Tn. Man banyak mengungkap falsafah perjuangan dan nasihat simbolik untuk orang seperti Nasharuddin Mat Isa. Antara lain, dia menasihatkan agar kalau ada senapang, jangan dihalakan kepada sahabat. Halakan ia kepada musuh. Kalau malas tolong angkat rumah, jangan pula bergayut di alangnya sehingga membebankan orang lain yang bertungkus lumus mengangkatnya.

Semua nasihat perjuangan ini menambahkan lagi koleksi pujangga yang memperkayakan fikrah. Untuk para pemuda yang sedang meledeni perjuangan Islam, ambillah nasihat mereka semua ini dan jadikanlah apa yang terjadi kepada ahli Pas yang malang itu sebagai iktibar. Kekalkan bersama jamaah dan jangan bergayut di dahan rapuh perjuangan yang direka oleh pemimpin-pemimpin kecil yang lemah dan yang kecewa.

No comments: