CARI BAHAN

Tuesday, January 18, 2011

Tokoh telah meninggal

Namanya Tokoh. Di kampung Sibugal Besar, dia dikenali sebagai tukang jahit. Rumahnya terletak di pinggir jalan kampung Sibugal Besar dan terpanpang di depan rumahnya "signboard" tertulis "Kedai Jahit Tokoh".Ada beberapa orang anaknya yang belajar di sekolah Sibugal Besar. Tahun lalu, ketika pagi-pagi aku pergi ke sekolah, aku sering ternampak dia berjalan menyusur jalan kampung Sibugal Besar. Dia berjalan-jalan mengambil udara pagi. Aku tidak berapa mengenalinya. Aku cuma nampaknya di jalanan kampung Sibugal Besar dan tidak pernah bertegur sapa. Macam mana mahu bertegur sapa, aku naik kereta dia berjalan kaki. Dia pula jarang tampil ke sekolah kalau ada program-program di sekolah. Kalau mesyuarat PIBG pun dia jarang kelihatan.


Masa sebelum hari raya puasa tahun lalu, guru besar ada maklumkan kepadaku bahawa dia telah menghantar kain kepada Tokoh untuk dibuat sepasang baju melayu buat dipakai di hari raya. Katanya, upahnya tidak mahal. Hanya RM30.00  sahaja.

Anak-anak Tokoh putih dan agak kacak lawa. Tokoh pun apa kurang. Dalam wajah tuanya, dengan uban di kepala, aku melihat ada tanda kekacakan di masa muda belianya. Mungkin itu menurun kepada anaknya. Isterinya juga mungkin cantik.

Kelmarin, sewaktu aku memeriksa murid layak RMT dan menggugurkan beberapa murid yang mampu dengan kerelaan mereka, ketika aku bertanya anak tokoh, kawan-kawan sekelasnya memberitahuku bahawa naka tokoh memang patut dapat RMT. Dia baru menjadi anak yatim kerana bapanya telah meninggal. Aku agak terkejut dan bertanya bilakah Tokoh meninggal. Seorang murid yang rumahnya tidak jauh daripada rumah Tokoh memberitahuku bahawa Tokoh meninggal tahun lalu, sekitar bulan Oktober.

Baru aku tahu bahawa Tokoh telah meninggal. Oh...hidup dunia ini sungguh hanya satu pinjaman. Bersiaplah dengan amal sebelum ajal datang menjemput.

No comments: