CARI BAHAN

Thursday, January 27, 2011

Beramallah sendiri untuk pahala akhiratmu!

Seorang ahli jemaah masjid menghulurkan sehelai kertas mengandungi nama-nama arwah. Katanya ia diberikan oleh seseorang sebentar tadi. Seseorang yang menyediakan jamuan makan pada malam ini. Malam Jumuat. Kertas itu diunjukkan kepada sahabat di sebelahku. Lalu dia serahkan kepadaku. Aku pun menolak dan mengatakan bahawa aku tidak tahu alamat untuk dikirimkan pahala bacaan kepada penama-penama tersebut.  Sahabat itu pula mengatakan bahwa jalan bengkok untuk menghantarkan pahala bacaan kepada nama-nama arwah tersebut.

Akhirnya aku serahkan kepada seorang sahabat yang lain. Dia lebih betah dalam soal kirim mengirim pahala kepada arwah ini. Dia juga beta meladeni bacaan Yasin dan Tahlil di malam jumuat.

Aku kurang meraikan kiriman sehelai kertas yang mengandungi nama-nama begitu sedangkan waris arwah itu tidak kelihatan. Apakah disangkanya bahawa jemaah masjid kelaparan dan dengan hanya menghantar makanan ke masjid cukup untuk meninta para jemaah sedekahkan pahala bacaan  kepada arwah kerabatnya?

Aku bukan orang yang terliur dengan makana sedekah mereka yang berat menjejaki kaki ke masjid. Beramallah sendiri untuk pahala akhiratmu!

No comments: