CARI BAHAN

Wednesday, January 12, 2011

Pendakwah perlu angkat bakul sendiri?

Sifat rendah diri sememangnya baik dan mulia. Namun, tidaklah baik untuk semua keadaan. Tidak bersifat rendah diri tidak semestinya boleh ditafsirkan sebagai meninggi diri.Untuk menimbulkan rasa 'haibah" di hati mad'u,maka da'i perlulah menceritakan kehebatan dirinya. Mungkin sama macam angkat bakul sendiri. Namun, ia hendaklah dilakukan dengan niat yang betul dan tujuan yang selamat daripada angkuh dan sombong.

Lihatlah bagaimana Allah menceritakan apa yang dikatakan oleh nabi Yusuf kepada dua banduan dalam penjara yang bertanya kepadanya tentang ta'bir mimpi mereka. Sebelum menta'bir mimpi tersebut,nabi Yusuf menyampaikan dakwahnya kepada dua banduan tersebut agar meninggalkan agama nenek moyang dan menganut agama Allah yang suci. Dalam menjelaskan kebenaran panutannya itu, nabi Yusuf mengingatkan tentang kredebilitinya untuk diikut. Firman Allah SWT:


قَالَ لاَ يَأْتِيكُمَا طَعَامٌ تُرْزَقَانِهِ إِلاّ نَبّأْتُكُمَا بِتَأْوِيلِهِ قَبْلَ أَن يَأْتِيكُمَا ذَلِكُمَا مِمّا عَلّمَنِي رَبّيَ إِنّي تَرَكْتُ مِلّةَ قَوْمٍ لاّ يُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَهُمْ بِالاَخِرَةِ هُمْ كَافِرُونَ
Yusuf berkata: "Tidak disampaikan kepada kamu berdua makanan yang akan diberikan kepadamu melainkan Aku Telah dapat menerangkan jenis makanan itu, sebelum makanan itu sampai kepadamu. yang demikian itu adalah sebagian dari apa yang diajarkan kepadaku oleh Tuhanku. Sesungguhnya Aku Telah meninggalkan agama orang-orang yang tidak beriman kepada Allah, sedang mereka ingkar kepada hari kemudian.
(Surah Yusuf: Ayat 37)
Kalau nak masuk bakul angkat sendiri, biar ada tujuannya sebagaimana nabi Yusuf lakukan.





No comments: