CARI BAHAN

Monday, January 31, 2011

Meredah banjir

Ketika banjir di Taman Fajar baru-baru ini, aku mencuba untuk melintas satu lorong yang digenangi air separas lutut dengan dengan motosuikal elegenku. Paras air hampir dengan lubang ekzos. Aku meredah air itu, malangnya sampai di tengah-tengah, motosikalku tidak mahu bergerak biarpun habis aku pulas minyak.Rupanya motosikal scooter memang begitu. Seseorang memberitahuku. Baltingnya menjadi licin dan tidak dapat memutarkan gerigi rodanya.

Setelah itu, aku merasa tidak selesa menunggangnya. Macam lain macam sahaja. Aku bawa ke bengkel kedai tempai aku beli motor tersebut. Mekaniknya mengatakan kemungkinan air masuk ke dalam enjin. Apabila minyak enjin dikeluarkan, ternyata minyaknya berwarna coklat, menandakan ia telah bercampur air.

Mujur aku cepat hantar ke bengkel. Kalau tidak mungkin kerosakan fatal akan terjadi.

No comments: