CARI BAHAN

Sunday, September 04, 2011

Wira negara adalah yang mati demi UMNO

Sdr. Noramfaizul Mohd Nor, wartawan yang menyertai Kelab Putera Umno ke Somalia untuk misi bantuan kemanusiaan telah terbunuh akibat terkena peluru sesat. Demikianlah apa yang dilaporkan. Kematiannya sisifatkan oleh Perdana Menteri, DS Najib Tun Abd Razak, sebagai gugurnya seorang perwira sebenar negara. Jenazahnya disambut dengan penghormatan bertaraf pahlawan. DS Najib yang sedang dalam rangka percutiannya ke Perth Australia terpaksa membatalkan rancangannya dan pulang ke Malaysia demi menyambut jenazah alayarham. Keranda yang mengandungi jenazah alayarham diusung keluar dari kapalm terbang dan berbungkus bendera Malaysia. Ramai yang menantinya di lapangan terbang.

Perwira negara. Demikianlah media mewar-warkan. Demikianlah pula gelaran yang diungkapkan oleh pemimpin no. 1 negara. 

Baru beberapa minggu ini rakyat negara Malaysia didedahkan dengan tafsiran semula sejarah oleh Mat Sabu, Timbalan Presiden PAS mengenai sejarah kemerdekaan. Mat Sabu menolak tanggapan yang melebelkan polis-polis yang terbunuh di tangan komunis dalam peristiwa Bukit Kepong sebagai perwira. Jauh sekali untuk menerima mereka sebagai pejuang kemerdekaan. Maka, marahlah semua juak-juak pemimpin UMNO. Mereka menganggap Mat Sabu telah terkeluar dari landasan sejarah yang benar. Malah, ada yang menuduhnya sebagai pengkhianat bangsa dan juga komunis.

Kini timbul lagi soal wira negara. Noramfaizul yang hanya bertugas sebagai wartawan yang menjalankan misi mempopularkan kerja-kerja kemanusiaan penuh riak Putera UMNO dianggap sebagai wira negara. Mengamati perkembangan ini dan mengaitkannya dengan isu pejuang kemerdekaan dan wira negara sebelum merdeka, kita akan dapat mengerti tahap pemikiran para pemimpin UMNO mengenai konsep wira negara. 

Wira negara bagi mereka adalah seorang yang mati kerana UMNO. Jika mereka mati kerana sebab lain, tidaklah dia dianggap wira negara.

Buat arwah Noramfaizul, semoga Allah merahmatinya. Doaku buatnya sama dengan doaku buat pakcik sekampungku yang meninggal ketika mengait kelapa kerana terhempa dek buah kelapa. Sama sepeti doaku dalam majlis kenduri arwah yang selalu aku terpaksa menghadirinya.

No comments: