CARI BAHAN

Friday, September 09, 2011

Tauliah itu cemeti penguasa

"Watawallana...fi man tawallait..." Demikianlah kita munajat doa Qunut saban Subuh. Kita minta Allah tauliahkan kita sebagaimana Allah telah berikan tauliah kepada mereka yang Dia tauliahkan. Kita minta tauliah kepada Allah kerana hanya Dia sahaja yang berhak memebri tauliah.

Hari ini, Jakim mendakwa bahawa pensyaratan tauliah untuk menyampaikan ilmu agama adalah demi menjaga Islam. Persoalannya, siapakah pula yang melantik Jakim dan Majlis-majlis agama untuk menjaga agama? Apakah pula agama telah cukup terbela oleh JAKIM dan Majlis-majlis agama negeri selama ini? Setakat mana agama mendaki kemuliaan di tangan mereka?

Siapa pula yang jadi tukang sign surat tauliah itu? Hebat sangatkah ilmunya untuk mengenalpasti salah dan silap dalam ilmu?

Kalau nak kawal penyebaran ilmu agama, syaratkan juga semua ustaz dan ustazah di sekolah mempunyai tauliah. Sasaran ustaz dan ustazah adalah murid-muirid yang jumlah puluhan ribu. Kalau tiada tauliah, dibimbangi murid-murid itu mendapat ilmu salah daripada ustazah dan ustaz yang tidak bertauliah. Kerosakan pada generasi pelajar lebih bahaya daripada jemaah masjid yang hanya beberapa kerat.

Huh, memelihara agama konon! Tauliah hanya selembar cemeti yang memukul para pejuang Islam. 




No comments: