CARI BAHAN

Thursday, September 29, 2011

Negara ini bukan hak sesiapa

Ada orang bertindak seolah-olah negara ini miliknya. Negara ini milik Allah dan Dia berhak memberikannya kepada sesiapa yang dia kehendaki. Ketika Marahkan Anwar Ibrahim yang dituduh sebegai agen Amerika, Yahudi dan kuasa asing, ada pihak yang meminta agar kerakyatannya dilucutkan. Kemudian, sewaktu emosi membuak ke atas Ambiga, ada suara mencadangkan agar Ambiga dilucutkan kerakyatan. Mat Sabu yang dituduh sebagai menghina pejuang kemerdekaan, disarakan agar dilucutkan kerakyatan.

Kerajaan BN Sarawak, dengan wewenangnya melarang beberapa orang rakyat Malaysia untuk masuk ke dalam Sarawak. Terbaru, ada seorang bekas ahli DAP mahu agar Lim Guan eng diharamkan ke Johor kerana dituduh menghina negeri Johor.

Manusia yang dengan bongkak menafikan hak orang lain sebenarnya tidak sedar bahawa haknya tidak seberapa pun. Sekalipun kita bangsa Melayu, hak ke atas tanah ini bukan lebih kepada kita. Setiap warganegara yang lahir di bumi Malaysia ini, dia berhak ke atas negara ini. Inilah reliti yang telah ditakdirkan Tuhan. Mana mungkin kita menidakkannya.

No comments: