CARI BAHAN

Sunday, September 25, 2011

Siapa perjuangkan hudud?

Kini, orang kembali memperkatakan tentang undnag-undang hudud. Berikutan satu seminar yang diadakan di Kelantan baru-baru ini berkenaan perlaksanaan undnag-undang Syariah di Malaysia, di mana TG Nik Aziz telah mendedahkan mengapa Kanun Jenayah Syariah yang diperkenalkan di Kelantan beberapa tahu yang lalu telah digagalkan oleh Tun Dr. Mahathir. Pendedahan tersebut kembali menjemput response balas Tun. Dr. Mahathir. Beliau mencabar supaya kerajaan negeri Kelantan melaksanakannya. Maka berleretlah isu itu dengan jawapan dan respons dari pemimpin-pemimpin DAP dan MCA sendiri.

Satu hari nanti, jika undang-undang hudud telah diterima dan dilaksanakan di Malaysia, kita akan mengingati Tun Dr. Mahathir adalah penentangnya. Kita juga akan bersaksi bahawa dari zaman berkuasa hinggalah zaman tiada kuasa, Tun Dr. Mahathir tidak pernah positif kepada hudud. Apa yang Tg. Nik Aziz telah lakukan telah membuka ruang perdebatan yang membawa kepada perbahasan tentang rasionaliti undang-undang hudud.

Satu masa kelak, jika kita mengimbas kembali pihak mana yang telah mencetuskan kefahaman masyarakat tentang hudud, kita hendaklah ingat bahawa selama lebih 50 tahun BN memerintah, pemimpinnya tidak melakukan apa-apa untuk mempositifkan undnag-undang Allh di muka bumi.

Insya Allah, undang-undang Allah pasti berada di atas!

Jangan hairan, jika satu masa nanti apabila negara terpaksa melaksanakan hudud, para pemimpin BN (kalau masih berkuasa, tetapi tipis untuk melangsungkannya biar sedekad lagi) mereka akan berkata bahawa perlaksanaan hudud jangan diambil kredit oleh PAS. Demikianlah mereka berbicara tatkala ISA di mansukhkan. Padahal, sudah bertahun rakyat membantahnya.

No comments: