CARI BAHAN

Monday, September 05, 2011

Utusan perubahan

 Ada seorang ayah yang kuat betul perjuangan kebangsaannya pada satu masa dulu. Alhamdulillah, kini dia sudah kendur. Fikrah Islam ada sedikit sebanyak dalam buah percakapannya. Mungkin,lambat laun dia akan berubah secara total. Intima' dengan Islam bukan dapat dicapai secara total dalam masa yang sekejap.Kekadang dua atau tiga generasi barulah penggabungan secara kaffah berlaku kepada seseorang. 

Dia seorang ayah. Kunjunganku ke rumah beberapa kali memperlihatkan kepadaku keadaan keluarganya. Anak-anak perempuannya darijenis yang tidakbertudung. Kalaupun bertudung, bertudung ala-fesyen sekarang.Bukan kerana taat perintah agama. Namun, tahun lalu dia mendapat seorang menantu. baru-baru ini dia buat cukur jambul cucunya yang baru lahir.

Ketika mendengar makluman menantunya mengenai nama cucu sang ayah itu, aku sudah melihat sesuatu yang unik. Namanya adalah sempena seorang pejuang hebat dalam sejarah Islam. Buah bicaranya menggambarkan watak keislamannya.ternyata anaknya seornag ahli gerakan Islam.

Alhamdulillah...Allah memberikan perubahan mengikut cara yang tidak kita duga.

No comments: