CARI BAHAN

Monday, September 12, 2011

Ubat Bisul

Sakit bisul di betis kiriku sudah hampir seminggu. Cuma dalam tiga hari terakhir ini ia semakin parah. Denyut sakitnya kekadang sampai ke kepala. Bengkak sekitarnya telah memerah dan sakit sengalnya tidak terkata lagi. Ia membawa kepadsa demam di malam hari. Untuk mengurangkan rasa sakit itu, aku makan ubat "panadol soluble". Ia dapat membuatkan aku tidur lena di malam hari.


Banyak kawan mencadangkan pelbagai penawar dan petua. Ada yang suruh ambil beberapa bahan tumbuhan untuk ditempelkan pada bisul itu.  Cikgu Azis Tahja meriwayatkan bahawa dia pernah terkena bisul antara pusat dan anunya. Mentuanya telah berikan kelopak bunga raya yang telah dilecekkan. Katanya, punat bisul itu terkulai keluar kemudiannya. 

Cikgu Liza kata, daun kapal-kapal sangat mujarab. Ia dihancurkan dan ditampal di atas bisul

Cikgu Jainul kata ada ubat dijual di kedai ubat Cina (Singseng). Ia sebesar buah longan dan apabila dibasahkan dengan air dan diletak di atas bisul, ia akan menyedut punat bisul sehingga kesut.

Sekuriti sekolah berikan petua. Ambil kapur makan dan perahkan asam limau kasturi atasnya dan gaulkan. Limau nipis mungkin lebih baik.  Kemudian, pecahkan punat bisul dan sapukan dengan ramuan itu. Ia akan menyebabkan bisul menjadi kesut.

Ada pandangan kolektif bahawa bisul merupakan sejenis infection kuman. Oleh itu, hendaklah dapatkan antibiotik dari hospital atau farmasi. Ia akan mengurangkan kesan rebakannya.

Aku mengenangkan diri dan dosa. Semoga ini menjadi kifarat buat sebahagian dosaku. Kalau boleh semuanya. Allahumma ameen!


3 comments:

Unknown said...

daun kapal2 tu pe??

Unknown said...

daun kapal2 tu apa??

Unknown said...

daun kapal2 tu pe??