CARI BAHAN

Friday, September 23, 2011

Bahana wakil rakyat bermewah

Tun Mahamthir kata rakyat pandang jijik kepada wakil rakyat yang hidup mewah. Memang, tidak dapat dinafikan. Apa yang dikatakannya itu benar. Seorang wakil rakyat yang hidup mewah melambangkan dia menunggangi jawatannnya untuk kepentingan diri.  Apa tidaknya? Dulu, sebelum jadi wakil rakyat, naik kereta kancil sahaja. Lepas jadi wakil rakyat, sudah tukar kereta dengan kereta mewah. Padahal, wakil rakyat itu bukan dari keluarga yang mewah pada asalnya.

Rakyat menjadi penonton kepada kelakuan wakil mereka. Jawatan yang disandang itu adalah berkat sokongan rakyat. Jika rakyat sudah tidak sokong, maka di manalah wakil rakyat itu? Kerana merasakan kehidupan sebagai wakil rakyat dapat memewahkan diri, maka kita lihat ramai wakil rakyat yang sanggup melakukan apa sahaja demi kemenangannya. Selain berkempen siang dan malam, mereka tega merasuah pengundi. Biarlah wang habis berjuta, asalkan selepas menang mereka mendapat gantinya yang lebih berlipat ganda.

Sebenarnya, lebih jauh daripada kebencian rakyat, wakil rakyat yang hidup mewah akan membawa  kepada kehancuran.  Ini kerana kemewahan yang diperolehi itu akan menyemai budaya rasuah, pecah amanah dan sebagainya.

No comments: