CARI BAHAN

Thursday, September 15, 2011

Penyambut Merdeka

Sang penyambut kemerdekaan. Bukan kataku. Tapi kata Pak Samad, seorang sasterawan tua berstatus Sasterawan Negara. Belia mengulas mengenai siapakah Tunku Abdul Rahman, pejuang kemerdekaankah beliau? Sambil menolak kewajaran beliau digelar Bapa Kemerdekaan kerana sinis terhadap profesor yang menafikan negara pernah terjajah, dia menyifatkan Tunku Abd Rahman hanyalah seorang penyambut kemerdekaan. (rujuk: Merdekareview)

Di negara kita banyak sekali acara sambutan. Ada sambutan bersifat agama dan ada yang bertaraf kebangsaan. Sambutan Maulidur Rasul, ISrak Mikraj, Nuzulul Quran, Ulang Tahun Kemerdekaan, Hari Pahlawan dan sebagainya, adalah sebahagian daripada hari-hari yang disambut dalam negara kita. Sambutan tersebut merupakan program yang disusun atur agar menampakkan kemeriahannya. Untuk itu, dibentuk jawatankuaa dan diketuai oleh seorang pengarah program. Pengarah programlah yang berucap menaluy-alukan acara sambutan buat permulaannya. Sesetengah kes, ada perasminya.

demikianlah pula sambutan hari kemerdekaan. British telah mengatur program tersebut dan melantuk Tunku sebagai pengarahnya merangkap perasminya. Sebab itu, beliaulah yang melaungkan "merdeka" sekalipun sebelum itu beliau dan juak-juaknya hanya mengenal laungan "hidup Melayu".


No comments: