CARI BAHAN

Sunday, September 18, 2011

Penangan bisul

Malam ini, hujun turun renyai-renyai. Sepatutnya aku mengunjungi rumah terbuka GB sekolahku. Tetapi, sakit bisul dibetisku yang sudh berlarutan lebih seminggu membuatkan aku malas untuk pergi. Selain perlu berpantang makan, denyut sakitnya membuatkan aku tidak selesa untuk bertamu di rumah orang. Setakat ini, aku masih bertahan dengan solat di masjid dan duduk bersila ketika tahiyyat.

Aku menggunakan pelbagai ubat. Namun, ubat bunga raya paling aku suka. Ia menurunkan bengkak dan menghilangkan sakit. Bunga raya yang ditumbuk, dilumurkan di sekeliling luka bisul.

Sakit bisul, walaupun bunyinya remeh, tetapi bisul yang serius akan menyebabkan kesakitannya menjalar sampai ke kepala. Ia menghilangkan keselesaan sekujur badan.

No comments: