CARI BAHAN

Sunday, October 02, 2011

Wehdatul Fikri Tidak Melahirkan Wehdatul Amal

Kalau kita meneliti pelbagai keadaan sama ada dalam bentuk penulisan, percakapan dan perbuatan, kita akan melihat agak ramai yang mendokong perjuangan Islam. Dengan pelbagai sebab, mereka menyokong perjuangan Islam. Ada yang menyokong kerana bencikan kerajaan sekular, ada yang kerana kagum tokoh tertentu dan malahan ada yang menyokong kerana keinsafan mengenai perlunya menyokong perjuangan Islam. Ia memperlihatkan semacam kesatuan dalam pemikiran. Namun, kesatuan dalam fikiran (wehdatul fikri) itu tidak cukup untuk menjelmakan kesatuan dalam beramal (wehdatul amal).

Untuk mencari orang yang cakap berdegar mengenai Islam, berlambak di kedai kopi dan kini di laman sosial seperti facebook. Namun, sekadar bercakap, ia lebih memungkinkan seseornag itu mengundang kemurkaan Allah SWT.  Allah sangat benci kepada orang yang berkata apa yang dia tidak lakukan.

Ketika sebahagian orang sibuk bekerja untuk membangunkan batu batu jemaah, ada sebahagian yang mengaku bersama jemaah sibuk membangunkan timbunan ringgitnya dan juga mendodoi anak dan isterinya yang manja. Bercakap memang bersemangat, tetapi bila bekerja untuk Islam, ia menjadi berat. Bila bercakap mengenai perjuangan Islam, muka merah dan bahasanya berapi, tetapi, tatkala diajak ke lapangan mencari ruang membangunkan jemaah, dia pun menjadi berat. 

Inilah contoh orang yang memiliki satu pemikiran dengan pejuang Islam tetapi bukan bersama dalam amal perjuangan.

Sungguh mengecewakan.

No comments: