CARI BAHAN

Sunday, October 23, 2011

HIMPUN tidak ramai

HIMPUN, khabarnya akan mengumpulkan 100 ribu orang. Temanya jauh lebih hebat. Himpunan sejuta ummat. Ketika perhimpunan itu telah berlangsung petang tadi, dilaporkan bahawa jumlah hadirin dianggarkan antara 3000 hingga 5000 orang. Dikatakan juga acara sebagaimana ditentatifkan telah dilewatkan sebanyak 90 minit daripada masa asal kerana menunggu limpahan orang ramai. Namun, hanya sekadar itu sahajalah yang mampu dihimpunkan.

Sokongan terhadap himpun bukan alang kepalang. Kalau dinilai daripada sokongan tersebut, tentu jenuhlah manusia yang membanjiri stadium Shah Alam petang tadi. Tapi, sokongan itu rupanya tidak menjemput orang ramai. Ramai lagi himpunan BERSIH 2.0 yang ditentang oleh ramai orang dan ditambah dengan pelbagai laporan polis.

Aku boleh agak kerana apa himpun gagal menarik limpahan orang ramai. Pertamanya tiada sokongan daripada parti politik, khususnya PAS. Setakat beratus NGO Islam, tidak cukup. NGO ini nama sahaja ahlinya beratus ribu, tetapi yang menggerakkannya hanya berapa kerat sahaja. NGO tidak mampu meng'crowd' manusia.

Mungkin tidak boleh diketepikan juga ialah faktor PERKASA dan penglibatan ahli politik buangan seperti Zul Nordin dan Ezzam yang dikatakan akan hadir bersama.  Mereka ini memang membawa sial. Di mana mereka ada, orang ramai akan surut. Mereka ibarat asap nnyamuk. Malah mereka ini ibarat bau tikus mati. Sebab itu orang tak suka datang ke majlis HIMPUN.

Jalan sudah mati.

No comments: