CARI BAHAN

Monday, October 03, 2011

PTI satu peluang

Bagaimana menangani masalah PTI di negeri Sabah? Hari ini kerajaan memburu,menangkap dan menghantar mereka balik ke negeri asal. Mereka dinafikan peluang termasuk pendidikan,kesihatan dan perniagaan. Mereka bertempiaran lari dan mencari perlindungan di kampung-kapung setinggan, dlamhutan dan sebagainya.Yang ditahan di pusat tahanan,kerajaan terpaksa belanjaan jutaan ringgit untuk menguruskannya. Sementara, yang telah dihantar balik ke negara asal, akhirnya datang balik sebagai pendatang tanpa izin seterusnya.

Kebanyakan PTI ini beragama Islam. Mereka datang dari Indonesia dan Filipina.Jika diamati, tentunya kehadiran PTI ini untuk jangka panjang akan memberi kredit kepada perjuangan Islam. Generasi pertama PTI mungkin akan terhutang budi dengan kerajaan BN kerana mengurniakan IC projek kepada mereka. Namun,generasi kedua tidak akan lagi terikat dengan budi tersebut. Mereka inlah sasaran yang perlu didekati oleh gerakan Islam.

Perjuangan Islam itu memerlukan masa yang panjang untuk merubah keadaan.Justeru, jangan dihirau sangat kerugian hari ini jika kita nampak keuntungan di masa depan.

No comments: