CARI BAHAN

Monday, October 17, 2011

Umur yang menjadi istidraj

Telah masyhur riwayat yang menyebutkan bahawa semasa hayat Ust Fadhil Noor, presiden Pas yang terdahulu sebelum Tg. Hj. Hadi Awang, beliau mendoakan agar Tun Dr. Mahathir dipanjangkan umurnya. Demikian itu adalah supaya beliau dapat menyaksikan kesan daripada kebejatan yang dilakukannya sepanjang pemerintahannya. Termasuk juga mendapat karma atas apa yang telah dilakukannya.


Kini, umur Tun Dr. Mahathir itu sudan melewati 80 tahun. Dia masih sihat dan masih aktif dalam politik walaupun sudah tidak berjawatan dalam negara maupun parti yang dulunya dialah presidennya. Ada orang yang membencinya dan ada yang masih ta'sub kepadanya. Demikianlah ragam dunia. Setiap kebencian, adalah kesayangannya.

Namun, jika kita perhatikan, kepanjangan umur Tun Dr. Mahathir itu merupakan salah satu bentuk istidraj yang dikurniakan Allah SWT. Miski dia sudah tidak berada di atas tampuk pemerintahan, kebenciannya kepada tokoh-tokoh dalam perjuangan Islam masih terserlah. Sikapnya terhadap undang-undang hudud tidak berubah. Dia juga sudah lupa banyak perkara. Apa yang didendangkan dulu kini ditentangnya. Dia pernah menyerang raja-raja Melayu dan melancarkan kempen perlucutan kuasa prerogatif raja-raja Melayu. Kini, dia kembali marah kepada sesiapa yang mengkritik raja Melayu, seperti kejadian terbaru melibatkan Aziz Bari.


Ya Allah...Kau simpankan umur Dr. Mahathir itu untuk 50 tahun lagi...

No comments: