CARI BAHAN

Friday, October 21, 2011

HIMPUN untuk Islam atau...

Aku rasa, penganjur HIMPUN adalah adik beradik Jais. Jais ini pula, sungguhpun sebuah institusi Islam, ia mewarisi watak otoritorian yang pernah menjadi perangai institusi gereja di Zaman Gelap dalam sejarah Eropah. Jais menolak ikhtilaf dan hujah. Apa yang menjadi ukurannya adalah kuasa. Dengan kuasa, Jais memaksakan orang lain agar mengikut kehendaknya. Keadaan menjadi lebih buruk apabila Jais sebagai institusi agama menjadi tunggangan orang politik untuk kepentingan politik ananiah mereka.

Aku tidak melihat agenda HIMPUN sebagai agenda Islam.  Ia tidak ada kaitan dengan Islam dan Islam tidak menyuruh HIMPUN untuk berhimpun  buat memerangi murtad. Perhimpunan itu hanyalah topeng buat menutup wajah buruk di sebaliknya. Lebih-lebih lagi setelah melihat siapa yang beriya-iya mahu menjayakan HIMPUN. Ahli politik buangan dan Menteri UMNO sendiri berkempen untuknya. Apakah makna semua ini kalau ia bukan satu usaha melonjakkan diri sebagai pejuang Islam.

Di satu pihak yang lain, undang-undang murtad tidak pernah disebutkan biarpun sudah bertahun-tahun disarankan.  Apa yang utama tidak diutamakan. Masih bermain di awang-awangan.


No comments: