CARI BAHAN

Sunday, October 30, 2011

Tahlil lepas maghrib lagi

Jemputan ke majlis tahlil semalam aku abaikan. Ini kerana ia dibuat selepas solat maghrib dan ini tentunya mengganggu solat insya berjemaah. Kemujuran tidak ada pengisian di masjid sebagaimana biasa. Maka, kepergian sebahagian jemaah masjid ke majlis tersebut tidak dilihat sebagai ralat besar. Namun, ternyata akhirnya mereka kelewatan untuk solta insya berjemaah insya. Tetapi, kerana jumlah mereka agak ramai, dapatlah mereka berjemaah Insya sesudah usai jemaah yang utama.

Pihak yang menjemput ke majlis tahli tersebut bukanlah pula kalangan ahli masjid. Muncul sekali ini, buat jemputan. Hanya ketika berhajat dengan ahli masjid, dia muncul. Aku kurang betah melayani jemputan sebegini. Sementelahan pula di waktu yang tidak menyenangkan. Lagi pun, aku bersikap bahawa tahlil tidak punya kepentingan dalam agama untuk kita pertahankan sehingga mengenepikan apa yang pasti kewaridan dalam agama iaitu solat berjemaah.

Aku tidak merasa hormat buat majlis yang diadakan selepas maghrib ini. Aku juga merasa hilang tsiqah buat para imam dan asatizah yang menghadirinya sehingga menghilangkan peluang jemaah insya beramai-ramai.


No comments: