CARI BAHAN

Saturday, October 08, 2011

Naila Amani

Adikkku yang bongsu baru melahirkan anaknya yang pertama. Dia mengirimkan pesanan ringkas melalui handphone bertanyaku tentang maksud nama Haifa Batrisya.  Mungkin kerana dia berkira-kira ingin meletakkan nama tersebut.  Aku katakan nama tersebut sukar bagiku mencari maknanya. Dalam buku nama-nama yang baik untuk anak, nama tersebut diertikan sebagai perempuan langsing yang cerdik dan pintar. Tetapi nama Haifa itu menemukan aku dengan nama seorang model, pelakun dan penyanyi Arab Labenon yang seksi bernama Haifa Wahbi. Haifa juga adalah nama sebuah  bandar utama di antara bandar-bandar dalam negara haram Israel. Sementara Batrisya yang dikatakan bermaksud cerdik dan pintar, aku belum dapat mengesahkannya. Rasanya perkataan itu bukan asli bahasa Arabnya. 

Maka, aku menawarkan beberapa nama pilihan yang lain. Antaranya Naila Amani, Naila Ulya, Wafa Wahidah, Safwa Salimah, Ruhah Raihanah, Nafisah Bararah dan A'yan Tsabitah. Akhirnya adikku memilih nama Naila Amani. Aku menterjemahkannya sebagai mencapai cita-citaku. Kira bolehlah diterima.

Semoga Naila Amani menjadi anak yang solehah. Allahumma Ameen!

No comments: