CARI BAHAN

Tuesday, October 25, 2011

Bercuti kali ini: Cuti Depavali

Aku membuat catatan ini di balkoni sebuah hotel di Kundasang. Namanya Hotel Strawberry. Balkoni ini menghadap ke kawasan pergunungan dan lembah yang diselaputi awam. Di malam hari gelap gulita. Kalau di siang hari bolehlah nampak awan yang berarak di bawah. Terasa sejuk sekali angin pergunungan yang bertiup sepoi-sepoi.

Aku singgah bermalam di sini dalam perjalanan untuk pulang ke Sandakan. Sempena cuti seminggu, aku membawa keluarga melancong ke Kudat. Di sana bertemu dengan Affan dan bersamanya kami pergi melawat Simpang Mengayau. Sudah hampir lebih lapan tahun aku menjejaki bumi Sabah ini, belum pernah aku sampai ke sana. Kawan-kawan sering bercerita mengenai Simpang Mengayau. Seolah-olah tempat tersebut merupakan tempat yang sangat menarik.

Terus terang aku katakan, Simpang Mengayau bukan apa-apa. Hanya namanya yang di sebut sebagai "Tip Of Borneo" itu yang mengujakan ramai orang. Kalau sudah menjejaki ke sana, tiada apa-apa yang istemewa. Hanya sebuah pantai yang dihias cantik. Sepertinya ada di banyak tempat dalam negara kita. Simpang Mengayau sebenarnya seperti simpang merayau.

Perjalanan dari Sandakan ke Kudat amat meletihkan. Dari Jam 9.30 aku bertolak dari Sandakan, menjelang Maghrib barulah aku sampai di Kudat. Kudat hanya sebuah bandar kecil. Untuk penginapan, banyak hotel di sana. Murah-murah pula. Aku menginap di hotel Borneo. Hanya RM50.00 semalaman. Agak bagus. Biliknya luas dan selesa. Malangnya menjelang pagi, waktu bangun untuk solat Subuh, aku dapati air tiada. Mujur ada bekalan air dalam kereta. Boleh juga aku berwuduk untuk solat Subuh.

Aku meninggalkan Kudat menjelang jam 2 petang. Tujuanku adalah Kota Kinabalu. Perjalanan Kudat-Kota Kinabalu  juga meletihkan. Aku kira jaraknya sekitar 200 KM. Menjelang maghrib baru aku sampai di Hotel Tabung Haji. Namanya sekarang ialah Taha D'Balu. Mujur ada bilik di sana. RM80.00 harga semalaman. Memang di sanalah yang selalu aku dan keluarga menginap jika bertadang ke Kota Kinabalu.

Paginya aku ke Wisma Muis. Di sana terletaknya syarikat Rejoice Travel di mana tiket penerbanganku pulang ke kampung bulan November nanti diuruskannya.  Kerana kenaikan harga tiket dan aku perlu bayar tambahan sebanyak RM875.00, aku batalkan penerbangan Kl-Alor Setar. Malas berurusan dengan kaunter MAS yang masih lagi meminta bayaran cukai airport, aku mahu berjumpa dengan pihak Rejoice Travel. Dapatlah tiket yang telah disahkan dari Sdk-KK-KL tanpa perlu bayaran tambahan. Untuk ke Alor Setar, akan aku fikirkan caranya nanti.

Kemudian aku ke Moreasia Travel. Ia terletak di jalan Kepayan. Bukan aku tahu di mana jalan Kepayan itu. Setelah bertanya orang, kata mereka Moreasia Travel itu terletak di bangunan belakang Open University. Tidka susah untuk mencarinya. Rupanya syarikat travel ini milik Syarikat Sawit. Selesai, aku membawa keluarga ke Taman Hidupan Liar Lok Kawi. Zamila Salsabila beriya-iya mahu melihat binatang dalam zoo. Taman Hidupan Liar Lok Kawi terletak di Lok Kawi. Untuk ke sana aku melintasi Putatan. Tiket masuk ke sana ialah RM10.00. Binatang tak banyak sangat. Ada gajah, harimau, orang utan, beruang, kuda, lembu (Tembadau) dan burung-burung. Aku cari-cari kalau ada zirafah, unta, badak dan lain-lain. Nampaknya banyak binatang belum ada.

Lepas selesai melawat mini zoo tersebut, kami pulang ke hotel dan selepas solat zohor kami check out. Singgah sekejap di Karamunting melihat banyaknya peralatan komputer. Kemudian perjalanan diteruskan menuju jalan pulang. Seperti biasa, ketika melepas Tamparuli, mendaki perbukitan menuju Kundasang, hujan turun. Seingatku, setiap kali melintasi kawasan itu, hujan pasti turun. Barangkali sebab itu kawasan ini penduduknya bercucuk tanam sayur. Tanama getah dan kelapa sawit tak sesuai sebab banyak hujan sangat.

Di Kudasang, kami mencari hotel penginapan. Jam sudah mencecah 4.30 petang. Kalau nak pulang terus ke Sandakan, aku bimbang gelap sebelum sampai Telupid. Jalan sebelum sampai Telupid sunyi dan berbukit bukau. Bukan bagus kalau bergerak di malam hari.

Singgah di Strawberry Hotel, sebuah penginapan pinggir jalan sebelum sampai ke pekan Kudasang, harga yang ditawarkannya sederhana. RM70.00 untuk hari-hari bisa. Kalau hari cuti  sekolah harganya RM80.00 dan jika hari cuti umum harganya ialah  RM130.00. Ada juga bilik yang lebih mahal.  bagi  kapasiti keluarga . Malah kalau sebuah rumah Bungalow, harganya melebihi RM380.00-RM500 untuk semalaman bergantung kepada masa sama ada hari biasa, cuti sekolah atau hari cuti umum.

Di strawberry hotel ini disediakan wifi. Sebab itu aku dapat melakar sedikit catanan perjalanan ini. Esok aku akan pulang ke Sandakan. Insya Allah, semoga selamat sepanjang jalan.