CARI BAHAN

Monday, October 17, 2011

Momokan derhaka sudah lapuk.

Prof Dr. Aziz Bari dilebelkan oleh Dr. Mahathir sebagai kurang ajar kerana mengkritik tindakan Sultan Selangor campurtangan dalam kes yang melibatkan sebuah gereja Methodis di Damansara Utama baru-baru ini. Beberapa laporan polis juga dibuat oleh pihak tertentu ke atasnya. Beliau kemudiannya dianggap derhaka kepada raja.

Di zaman Tok Kaduk dulu,  kalau derhaka raja hukumannya sangat berat. Diriwayatkan dalam sejarah Melayu, Hang Jebat yang derhaka kepada Sultan Melaka, setelah kematiannya,rumahnya dicabut tiangnya dan dibuang ke laut. Termasuk juga tapak rumahnya dikorek dan dibuang ke laut. Begitu cemar dan najis kalau derhaka raja. Itulah tahap pemikiran orang Melayu di zaman itu. Sehingga apa sahaja yang raja buat, betul semua. Tun Biajid yang pulang dari misi khidmat buat negeri Melaka, ketika sampai di pintu pagar rumahnya, dilihatnya raja Melaka baru keluar dari rumahnya. Dia pun tahu bahawa raja tersebut telah bermukah dengan isterinya. Hanya sekadar mengisar ulu keris, dia disabarkan oleh khurafat pantang derhaka.

Hari ini, di zaman milineum,masih ada lagi Melayu yang bercakap dengan bahasa yang sama. Otak kemetot dan sukar berfikir waras.Raja dianggap maksum dan tidak boleh dikritik. Macam zaman Gelap di eropah dulu. Di kala itu, kuasa gereja yang dilihat maksum dan lebih tinggi dari kuasa raja. Apa sahaja yang gereja buat, hatta raja pun kena taat.Lalu,masyarakat tinggal dalam gelap sehinggalah muncullah zaman "renaissance".

No comments: