CARI BAHAN

Wednesday, October 05, 2011

Tak payah naik gaji....asalkan...

Rakan-rakan guru membayangkan keseronakan jika semasa pembentangan belanjawan nanti PM mengumunkan kenaikan gaji kakitangan awam. Adalah dijangkakan sebanyak 40% kenaikan gaji selain daripada beberapa rombakan lain. Nampaknya, demikianlah harapan yang masih disandarkan kepada kerajaan UMNO-BN setiaptahun bila masa pembentangan belanjawan negara menjadi bual bicara.

Namun, aku secara peribadi tidak mengharapkan sebarang kenaikan gaji melalui pengumuman kerajaan dalam pembentangan belanjawan. Aku sudah masak dengan kerenah kerajaan yang pastinya akan menjadikan kenaikan gaji itu alasan mewajarkan kenaikan cukai dalam tempoh masa sesudahnya. Kerajaan sudah pun mengura-urakan untuk memperkenalkan GST tetapi ditangguhkan. Tambahan cukai ke atas tambah nilai kad top up juga hanya menunggu masa untuk dilaksanakan. Berbagai-bagai cukai yang lain sedang dalam perhatian dan kemungkinan akan dikenakan. 

Tanpa menimbangkan kesengsaraan rakyat,hanya bersandarkan bebanan subsidi,kerajaan menaikkan harga minyak secara bersiri. 

Semua ini akan lebih rancak jika kenaikan gaji berlaku. 
Pihak yang sengsara adalah rakyat. Rakyat terbanyak bukannya kakitangan awam,sebaliknya yang bekerja sendiri. Banagimana dengan nasib petani,nelayan dan peniaga kecil dalam menghadapi kenaikan kos sara hidup akibat cukai-cukai baru yang dikenakan bagi menyeimbangkan semula sumber negara akibat kenaikan gaji?

Tak payah naik gaji...turunkan sahaja harga barang dan lupuskan sebahagian cukai tidak perlu dan yang menyusahkan rakyat terbanyak. Itu lebih baik.

No comments: