CARI BAHAN

Monday, October 31, 2011

Persatuan kerdil berasa besar

Persatuan Ibu Bapa Untuk Pendidikan Malaysia (PAGE) menuntut agar kerajaan memberi pilihan kepada murid-murid yang ingin mengikuti PPSMIdan bukannya memansuhkan terus sebagaimana yang telah diumumkan kerajaan sebelum ini. Idea supaya pilihan diberi bagi mereka yang masih berminat adalah buah fikiran kumpulan bukan arus perdana kerana ramai yang menolak dasar PPSMI. Selain ia merosakkan fungsi bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan,ia juga menjahanamkan masa depan murid-murid khususnya yang berbangsa Melayu di luar bandar.

Dengan lagak yang tidak bertempat, persatuan itu memberi semacam kata dua kepada kerajaan. Wujudkan pilihan dan mereka akan berikan kemenangan 2/3 dalam pilihanraya kepada BN. Jika tidak, mereka tidak akan menyokong kerajaan BN dan dengan itu BN akan terus menderita kehilangan 2/3.

Macamlah persatuan tersebut besar sangat pengaruhnya. Hairan juga melihat pertubuhan NGO yang cakap berdegar-degar ini. Sebelum ini, kita pernah dengar bagaimana dengan angkuhnya Perkasa mendakwa ia adalah suara penentu untuk kemenangan mana-mana parti dalam pilihanraya. Macamlah Perkasa itu berpengarus sangat. Kini, tampil pula PAGE dengan nada bahasa yang sama. 

Pertubuhan NGO ini setahun jagung tapi perasaan kuatnya yang lebih. Berapalah kerat yang menyokong mereka. Kalau Perkasa itu, rata-ratanya ahlinya adalah UMNO juga. Potong lapan pun mereka berikat setia dengan UMNO. Apa guna lagi mendakwa mereka sebagai kuasa penentu kerana mereka bukan penentu undi yang bakal diperolehi Pakatan Rakyat. 

Inilah perkembangan lewat terakhir ini. Ada pertubuhan kecil tapi rasa dirinya besar dan hebat. Tunggulah nanti....kita lihat sekuat mana pertubuhan lalang seperti itu.

No comments: