CARI BAHAN

Sunday, February 27, 2011

Sekilas kebimbangan tentang Mesir

Aku selalu meyedarkan diriku sendiri bahawa dunia ini bukan syurga. Pertentangan antara kebaikan dan kejahatan tidak akan pernah berhenti. Pada satu ketika, kejahatan di atas dan akan datang sesudah itu kebaikan pula di atas. Jangan pula menyangka bahawa kejahatan akan berhenti menebar racunnya. Satu saat, ketika kelalain telah melebar, kabaikan pun kalah dan kejahatan akan kembali berkuasa.

Demikianlah hari-hari yang Allah SWT silih gantikan dalam dunia.

Saat kekuasaan diktator kini mula berakhir. Di Tunisia dan Mesir, rakyatnya telah berhasil menghalau pergi diktator dari singgahsana pemerintahan mereka. Apa pula sesudah tumbangnya diktator. Kita tentu mengharapkan akan kembali pemerintahan yang adil dan saksama untuk rakyat. Rakyat mendapat haknya dan lebih penting Islam akan kembali di atas.

Namun, merenung situasi di Mesir secara khusus, kita akan mengerti bahawa bukan senang untuk memenangkan Islam. Selepas jatuhnya Mubarak, ada sederet pemimipin yang berpotensi menjadi seperti Mubarak sedang menunggu. Mereka bukan pemimpin baik tetapi memang merekalah paling berghairah menjadi pemimpin. Orang baik dan bertakwa, selamanya tawadhhuk dan tidak tamak haloba kepada jawatan kepimpinan. Terlalu sedikit pula orang baik dan bertakwa yang sanggup mendepani mehnah untuk menggalas tanggungjawab kepimpinan demi kesejahteraan rakyat.

Laskar politik Mesir penuh dengan ketidaktentuan. Siapa yang bakal memimpin Mesir akan menjadi tumpuan dunia. Secara peribadi, para pencinta Islam di seluruh dunia mengharapkan pemimpin yang mempunyai roh perjuangan Islam seperti dari kelompok Ikhwanul Muslimin akan naik. Tetapi, rakyat Mesir bukan sedikit. Kira-kira 83 juta. Dalam jumlah yang begini ramai, bukan ramai pula yang menjadi muslim sejati. Masih ramai yang lahir dari kandungan sekular dan mereka jauh sekali melihat Islam sebagai penyelesaian. 

No comments: