CARI BAHAN

Sunday, February 20, 2011

Bukan lalang

Aku bukan lalang, yang apabila mendengar sesuatu berita terus mengubah sikapku. Aku sedar bahawa dalam dunia pemberitaan, banyak sekali kebohongannya. Media TV maupun akhbar perdana banyak menjadi alat propaganda para penguasa. Dalam banyak hal, motifnya adalah untuk mengangkap reputasi penguasa agar diterima oleh rakyat. Rakyat zaman baru merdeka mungkin boleh terbalik penderian dengan corak pemberitaan seperti sekarang. Tapi rakyat sekarang adalah rakyat yang mempunyai minda terpelajar dan terdedah dengan pelbagai sumber.

Kalau lalang, saat angin bertiup ia pun meliuk-liuk. Lalang amat goyah. Itulah perumpamaan orang yang mudah dipengaruhi media pemerintah. 

Aku suka mengatakan aku adalah ikan. Ikan tidak jadi masin dengan berendam dalam air laut. Hanya setelah dikeringkan, baru ia menjadi ikan masin.

Kalau dengar apa yang dimainkan dalam TV, sungguhlah wali keramat pemimpin-pemimpin kerajaan. Tiada cela dalam pemerintahan. Orang lain tidak pandai memerintah melainkan merekalah. Dakwaan mereka, pemimpin selain mereka hanya menghancurkan negara. Banyak sudah didengar tuduhan kepada individu tertentu. Kekadang tuduhan tersebut bagai makian budak-budak yang malas ke sekolah dan menghabiskan masa di lorong belakang bangunan lama. Masing-masing berebut guli. 

"babi kau!", itulah makian yang paling betah dimulut budak-budak yang tidak matang fikirnya.

Kini, makian itu dalam rupa tuduhan yang berbagai-bagai.

"kau pencacai Yahudi, pengkhinat negara, pembawa ajaran pluralisme dan bermacam-macam lagi...", 

Yang anehnya, ada ulama dituduh oleh individu bukan ulama sebagai pembawa fikrah pluralisme. Terlebih pandai ayam dari itik berenang di kolam.

No comments: