CARI BAHAN

Saturday, February 12, 2011

Buat penista demokrasi

Ketika para penguasa muslimin meratah rakyat dengan sistem diktator, mereka salahkan rakyat yang bangkit menuntut kebebasan atas nama demokrasi. Mereka katakan demokrasi sistem kufur. Takfir itu beratus kali di atas sistem diktator yang mencengkam ummat Islam. Kebencian mereka kepada demokrasi tidak senada dengan kebencian mereka terhadap sistem diktator. Mereka julangkan selogan khalifah!. Mereka katakan khalifah ditegakkan di atas sistem syura. Padahal, kebanyakan khalifah berdiri di atas singgahsana diktator. 

Maafkan aku. Aku membenci diktator. Hak aku sebagai rakyat tidak menjadikan layak ditekan oleh seorang khalifah.

Berapa ramai pejuang agama di negara ummat Islam bergeladangan di negeri demokrasi. Mereka meninggalkan negara mereka yang diperintah Sultan. Mereka meninggalkan negara mereka yang ada majlis syura. Tetapi itu semua hanya untuk mengaburi mata rakyat. Sebenarnya, negara itu diktator.

Tiba-tiba ada suara mencela demokrasi sebagai sitem kufur. Kufur kerana penetapan hukum terletak di parlimen dan bukan pada Allah. Selama ini, siapa yang menentukan hukum di negara diktator? Ia lebih dahsyat daripada hukum yang dikeluarkan daripada parlimen kerana ia terbit dari kalam muktamad seorang diktator.

Kita tidak membela demokrasi. Tetapi kita juga tidak mebela sistem diktator. Memberikan kuasa kepada rakyat untuk menentukan siapa yang akan mengetua mereka lebih menepati naluri kemanusiaan. Sejauh ini, demokrasilah yang meraikan kehendak ini. 

Bagi yang membenci demokrasi, gencarkan seranganmu kepada sistem yang lain yang bukan dari Islam. Sistem pewarisan tahta yang berabad menjadi amalan kekhalifahan bagaimana? Oh...ia telah dimurnikan dengan bai'ah? Kalau begitu, murnikan demokrasi dengan bai'ah. Lebih baik demokrasi berbanding pewarisan tahta. 

Penetapan hukum? Siapa kata hak menetapkan hukum selain Allah. Memang kufurlah siapa dan sistem manapun mengatakan. Apakah sepanjang sistem pewarisan tahta khilafah ditegakkan, penetapan hukum menjalani lorong yang sentiasa bersih? Tidak pernah terjadi khalifah yang menurunkan hukum yang bertentangan dengan hukum Allah?

Hukum Allah tidak ditegakkan dari langit. Ia melalui manusia. Manusia-manusia dari sistem manapun, jika tidak beriman kepada Allah...tidak akan punya kehendak mengangkat hukum Allah.


No comments: