CARI BAHAN

Monday, February 28, 2011

Islam di muara

Islam hari ini umpama air di muara sungai. Ketika di ulu sungai, airnya jernih dan boleh diminum biarpun tidak ditapis. Setelah sungai mengalir melalui hutan belantara, desa dan kota, kini ia telah sampai ke muara. Tentunya tidak lagi sama dengan masa ia di ulu. Untuk minum air tersebut, kita perlulah menapisnya dengan proses tertentu agar ia selamat. Minum terus air tersebut akan menimbulkan mudarat.

Demikianlah untuk menerima Islam di hari ini. Jangan asal Islam sahaja kita terima. Kita sangka ia Islam tetapi sebenarnya ia bukan Islam dan bukan sebahagian dari Islam pun. Berapa banyak perkara kebid'ahan yang ditempelkan kepada Islam. Kini telah ada pula Islam corak baru yang lahir dengan pelbagai nama. Ada Islam liberalisme, pluralisme dan Hadharisme. Malah, orang yang tidak punya asas ilmu Islam pun dengan angkuh bercakap dan memaksa orang lain menurut tafsirannya tentang Islam.

TG Nik Aziz memberi ibarat Islam dan sungai tersebut ketika menjawab tempelakan Dr. Mahathir agar beliau bersyukur kerana dilahirkan berbangsa Melayu. Dengan sinis, Tg Nik Aziz kata, dia tidak kisah sekalipun dia dilahirkan berbangsa orang asli asalkan dia muslim. Tidak ada lebihnya bangsa Melayu. Malah bangsa Arab, bangsa nabi Muhammad SAW juga tidak ada lebihnya berbanding bangsa lain.

Inilah fikrah pendokong perjuangan Islam. Ia berbeza jauh dengan fikrah orang yang berfahaman nasionalisme. Dr. Mahathir telah terlalu tua untuk membuat islah pemikiran songsangnya. Hanya keajaiban dari Allah SWT sahaja yang akan membantunya terbimbing kepada fikrah yang selamat daripada simpang siur rekayasa manusia.

Allahumma amin...thabbitna...

No comments: