CARI BAHAN

Friday, February 18, 2011

Masa lalu yang dilupa...siapa mudah lupa?

Orang kata Dr. Mahathir itu negarawan. Itu orang kata...Bagiku, aku belum dapat menerima kelayakannya untuk digelar negarawan. Seorang negarawan sepatutnya seorang yang sentiasa berjuang demi negaranya. Hal ini, untuk Dr. Mahathir tidak meyakinkan. Apakah perjuangannya selama kira-kira 23 tahun menjadi perdana menteri demi negaranya.

Ada dua benda lucu yang disebut berkaitan Dr. Mahathir dalam masa 1 minggu terakhir ini. Pertamanya, penafian oleh bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Hanif Omar mengenali penglibatan Dr. Mahathir dalam Operasi Lalang tanhun 1987 di mana menyaksikan penangkapa ramai pemimpin pembangkang. Penafian tersebut dibuat dalam sebuah forum yang turut disertai Dr. Mahathir. Rakyat Malaysia yang hidup dan membaca berita pada tahun 1987 tentu mengetahui bahawa Menteri Dalam Negeri pada tahun tersebut adalah Dr. Mahathir. Bagaimana anggota polis boleh membuat tangkapan tanpa arahan ketuanya. Ketua bagi pasukan keselamatan polis tentunya Menteri Dalam Negeri.

Sekarang mahu cuci tangan. Dalam dunia boleh buat helah untuk cuci tangan. Kelak di akhirat, apa yang berlaku tersebut pasti akan diadili. Sebaiknya, minta maaf pada mangsa, mudahan mereka memaafkan dan bebab dosa itu di akhirat tidaklah keterlaluan.

Perkara kedua ialah mengenai cadangan Dr. Mahathir agar dihadkan tempoh seseorang Perdana Menteri memegang jawatan kepada 2 penggal iaitu kira-kira 10 tahun. Semua maklum, Dr. Mahathir adalah perdana menteri yang paling lama di antara semua Perdana Menteri Malaysia yang memerintah. Tiba-tiba, setelah dia tidak punya jawatan, dia mencadangkan agar perdana menteri dihadkan kepada 10 tahun sahaja. Katanya, kalau prestasi baik, boleh dibenarkan untuk dilanjutkan. Sebenarnya, dia mungkin nak cakap, kalau perdana menteri itu macam aku dulu, bolehlah kalau sampai 20 tahu lebih pun. Masalahnya, apakah kayu ukur untuk menilai prestasi itu. Kekadang, seseorang itu syok sendiri. Macam Hosni Mubarrak, sehingga dia berdepan dengan kebangkitan rakyat, dia masih syok sendiri.

Kekadang, Allah menjadikan balasannya dengan memanjangkan usia dan ketika itu dia akan menderita hilang moral di mata rakyat.

No comments: