CARI BAHAN

Tuesday, February 22, 2011

Dunia sunni yang tertindas

Dari segi politik, sebut sahaja berapa buah negara yang pemerintahnya dikatakan sunnni, memberi hak politik yang adil untuk rakyat. Hampir keseluruhan negara Arab yang dinisbatkan kepada sunni diperintah oleh para diktator. Rakyat tidak punya kebebasan politik. Rakyat tidak punya hak untuk memilih siapa yang akan jadi pemimpin mereka. Mesir (alhamdulillah baru ditumbangkan), Arab Saudi, Jordan, Yaman, Oman, Qatar, Kuwait, Bahrain, Emiriah Arab Bersatu, Libya, Tunisia (juga telah ditumbangkan) adalah negara-negara Arab yang rakyatnya ditindas dari segi politiik oleh penguasa diktator.

Sedangkan negara Iran yang kita lebelkan sebagai Syiah, sejak revolusi yang menumbangkan dinasti Syah yang kononnya sunni, telah memberikan hak politik kepada rakyatnya. 

Dari segi agama, dunia sunni menekan kebangkitan ijtihad agama dengan mengatakan pintu ijtihad telah ditutup dan feqah hanya berkisar tentang pendapat ulama mazhab yang empat sahaja. Justeru, dalam dunia sunni, penerbitan buku-buku agung sukar berlaku berbanding dalam dunia sunni. Pemikiran ummat Islam ditahan daripada mengembangkan daya kreativiti dengan dogma-dogma yang dilebelkan atas nama agama.

Dari segi sains dan teknologi, berapa ramai tokoh yang muncul sebagai saintis nuklier yang menakutkan dunia Barat. Ddalam dunia syiah, lahir pakar-pakar nuklier yang mampu menguraikan uranium dan mungkin mencipta senjata nuklier. Malah, Iran mendakwa ia mampu mencipta senjata yang lebih hebat daripada nuklier.

Kerana dunia sunni ditekan dari segi politik, banyak aspek kehidupan yang lain tidak dapat dikembangkan. Mudahan, dengan perkembangan mutakhir yang menyaksikan tumbangnya para diktator dalam dunia sunni itu, akan membebaskan ummat Islam sunni. Kembali mencipta kegemilangan.

No comments: