CARI BAHAN

Thursday, February 24, 2011

Evolusi pemikiran generasi muda

"Kecenderungan generasi muda hari ini adalah menyingkirkan individu atau parti yang memerintah negara mereka semenjak zaman merdeka daripada penjajah....", aku meluahkan pandangan kepada rakan setugas pagi itu.

"Itulah yang dapat dilihat di Tunisia, Mesir dan sekarang Yaman, Libya dan Bahrain...", Aku melanjutkan dengan menyebut contoh-contoh negara yang sedang berdepan dengan kebangkitan generasi mudanya.

Di Malaysia, parti yang memerintah UMNO-BN telah berkuasa sejak merdeka. Keadaan yang dialami di negara-negara Arab itu juga sedang dialami di Malaysia. Generasi muda telah menolak UMNO-BN dan mahukan parti baru memimpin mereka. Mereka tidak peduli dengan sejarah indah yang diceritakan berhubung perjuangan UMNO menuntut kemerdekaan. Malah, sebahagiannya tidak mempercayainya.

Ini adalah evolusi pemikiran generasi muda. Kita hendaklah mempersiapkan minda untuk berhadapan dengan perubahan pemikiran ini. Usah lagi bercakap lagu lama seperti hak istimewa orang Melayu, kedaulatan Sultan, 30 peratus ekuiti dan sebagainya. Sementara kita tidak menolak kebaikan apa yang diletakkan oleh pendahulu kita, kita tidak boleh selamanya mempertahankannya. Kita tak akan mampu mempertahankannya. 

Proses perubahan pasti akan berlaku dan mengasak kita!

No comments: