CARI BAHAN

Tuesday, February 15, 2011

Misi penyebaran risalah Velentine day tidak menemui mad'u.

Dua kali kami ke bandar Sandakan. Malam kelmarin dan semalam. Malam kelmarin tidak ada sesiapa di bandar yang boleh ditafsirkan meraikan sambutan Velentine's day. Keadaan di sepanjang tembok bandar Sandakan adalah lengang. Selalunya, di situlah tempat berhimpunnya anak-anak muda untuk sesuatu acara sambutan. Kalau malam sambutan sempena kemerdekaan negara atau tahun baru, di situlah manusia berkerumun. Namun, malam kelmarin lengang. Lalu kami mengandaikankami silap faham tentang tarikh 14 Feb. Malam kelmarin masih 13 Feb dan Velentine's day bukanlah disambut menjelang jam12 malam sebagaimana lakunya sambutan malam merdeka dan malam tahun baru.  Kami pulang ke rumah dengan tekad akan kembali semula malam esoknya.

Semalam,kami turun lagi. Namun, lokasi sasaran juga lengang.Malah,di mana-mana lengang sahaja. Ternyata, tidak ada sambutan Velentine's day di bandar Sandakan. Kami termenung mengimbas kenangan tahun-tahun yang lepas. Biasanya, tahun-tahun lepas, ramai orang memenuhi bandar Sandakan apabila tiba malam hari Velentine. Beberapa andaian boleh dibuat mengenai ketiadaan orang yang meraikan Velentine'sday padatahun ini.

Mungkin,hujan-hujan yang agak lebat selepas solat insya semalam menyebabkan anak-anak muda tidak berkumpuldi sepanjang tembok. Semasa kami tiba, hajan baru sahaja seriyat. Selain itu, ada kemungkinan pertembungan hari Velentine dengan ulang tahun Maulidur Rasul menyebabkan ada penghomatan di kalangan anak muda  terhadap hai besar Islam. Mungkin juga dakwah membanteras sambutan Velentine's day telah menunjukkan kesannya.Kalau begitu,alhamdulillah. Namun, pada masa ini, setiap malam, ramai oang mengerumuni bandar Indah kerana di sana ada "fun fair".

Walaupun mad'uuntuk penyebaran risalah tidak kami temui, kami berangapan ganjaran pahala telah Allah kuniakan seolah-olah kami menyebarkan risalah dakwah. Sebagai pilihan risalah-risalah yang disediakan akan diedarkan kepada pengunjung masjid untuk acara sambutan Maulidur Rasul hari ini dan dedarkan secaa peribadi oleh anggota kami secara peribadi.

Mudahan Allah SWT menetapkan hati kami.

No comments: