CARI BAHAN

Sunday, May 13, 2018

TAKUT PADA NAMA

Apa yang orang takut sebenarnya? Apakah mereka takut kepada hakikat sesuatu? Atau mereka hanya takut kepada apa yang digambarkan kepada mereka melalui gambaran luar dan nama-nama yang diberi?

Rakyat takut kepada raja, hormat dan sanjung. Kenapa? Kerana batang tubu raja itukah? Tidak. Kalau seorang raja hilang kuasa, namanya bukan raja lagi. Rakyat sudah tidak takut kepadanya. Silap-silap dihormat pun tidak, malah dihina lagi. 

Perdana menteri, sewaktu dia di atas puncak kuasa, orang panggil dia Datok Seri. Para pengikut sekeliling tidak berani membantah. Nak cakap "tidak" pun takut.  Hormat, sanjung dan sayang bagai. Tapi, bila Perdana Menteri jatuh, hilang kuasa, apa yang tinggal? Tinggal hanya namanya, Najib. Orang sudah tidak takut lagi.Orang yang dulunya sanjung dia pun sudah pula mengkritik dan menghalaunya dari jemaah parti. Rakyat lagilah. Ada yang tak sabar-sabar kalau dia ditangkap dan disumbat ke penjara. Selama ini, yang mereka takut, hormat itu apa? Cuma nama jawatan iaitu Perdana Menteri. 

Hari itu, siapapun tak takut kepada Tun Mahathir. Dia pernah ditakuti dulu masa jadi PM. Bila berhenti, orang UMNO sendiri sudha tak heran kepadanya. Pembangkang jangan katalah. Dia melalui tempoh beberapa tahun diperleceh, dinafikan dan dipersendakan oleh orang-orang yang pernah di bawahnya dan takut kepadanya. Sekarang, bila dia naik balik ke posisi PM kali kedua, orang-orang itu kembali takut kepadanya. Kita cakap pasal takut sahaja. Bukan pasal kasih sayang atau cinta. Jadi mereka takut sebab apa? Sebab Jawatan PM itulah. Itu cuma nama.

Yang Dipertuan Agong...siapa berani kata macam-macam. Ada tindakan undnag-undang yang menanti bagi yang celupar. Orang pun takut. Takut kepada siapa? Kepada batang tubuh YDPA itukah? Tidak...mereka cuma takut kepada namanya. Hilang nama, hilanglah takut...

No comments: