CARI BAHAN

Tuesday, May 01, 2018

Ahli politik yang aku tidak suka

Aku tidak suka ahli politik yang pemarah
aku tidak suka ahli politik yang banyak jerkah
aku tidak suka ahli politik yang gelabah
aku tidak suka ahli politik mudah menyerah
aku tidak suka ahli politik acah-acah
aku tidka suka ahli politik serakah
aku tidak suka ahli politik lupa orang bawah
aku tidak suka ahli politik menjelir lidah
aku tidak suka ahli politik menjilat ludah

Aku tidak suka ahli politik tiada tasamuh
aku tidak suka ahli politik banyak mencemuh
aku tidak suka ahli politik  yang suka mengeluh
aku tidka suka ahli politik yang bodoh
aku tidak suka ahli politik yang tidak pandai buang yang keruh

Aku tidak suka ahli politik penuh dendam
aku tidak suka ahli politik banyak bercerita kisah silam
aku tidak suka ahli politik ada masa tenggelam
aku tidak suka ahli politik berhati kejam
aku tidak suka ahli piltik yang suka merejam
aku tidak suka ahli politik  bermuka masam

Ahli politik kalau malas tak usah menggalas
ahli politik kalau culas letak jawatan balik tidur pulas
ahli politik hendaklah santun jangan ganas
ahli politik hendaklah orang paling pemaaf

Ahli politik yang rasa dirinya tuan
lebih baik mereka ditolak dan dihumban
dalam pilihanraya usah dibuat pilihan
walau dia anak bangsawan
walau ulama besar serban
walau kaya duit dihamburkan

Ahli politik hanya khadam
mereka bukan khairul anam
rakyat jelata hendaklah faham

Kalau berpolitik biarlah cerdik
rakyat yang salah jangan diherdik
selalu mengalah itulah yang terbaik


Ahli politik jangan banyak bermain firman
kurang menaqal sabda junjungan
takut ia jadi mainan
demi menang dalam persaingan
agama suci jadi taruhan
kesucian agama jadi cercaan.

Ahli politik gunakan ijtihad
dalam menentukan pesan taujihat
selak dan rujuk nas serta kata hikmat
buat diri sendiri bukan untuk diiqamat




No comments: