CARI BAHAN

Sunday, May 13, 2018

ADUN BN PERAK TIDAK LOMPAT PARTI


Kami masih bersama BN, kata dua ADUN Perak

Itulah...kita mesti bertenang dan fahami masalah dulu sebelum bereaksi tentang satu-satu isu. Insya Allah kita selamat daripada tanggapan buruk yang dicela agama. Mengenai Adun melompat parti yang hebat diperkatakan oleh para "netizen" akhir-akhir ini, ia perlu dicermati. Dalam Kes Sabah, nampaknya memang celaru. Ada kemungkinan jelas bahawa kegiatan lompat parti untuk kepentingan peribadi berlaku. Tertubuhnya kerajaan BN pimpinan DS Musa Aman kerana ada orang lompat masuk BN dan meninggalkan regunya. Kemudian lompat pula Adun BN meninggalkan partinya masuk ke regu DSSA. 

Namun dalam kes Kedah dan Perak, tidak jelas duduk perkaranya di kalangan kebanyakan netizen yang bereaksi. Kebanyakan mendakwa telah berlaku aktiviti lompat parti sehingga dapat ditubuhkan kerajaan Pakatan Harapan di kedua-dua negeri tersebut. Istilah yang digunakan dalam sistem demokrasi di Malaysia ini ada yang kabur dan gagal difahami.

Kerajaan PH Kedah dapat ditubuhkan tanpa banyak omelan. Ia nampak agak jelas kerana PH ada kelebihan undi berbanding Pas. Cuma perlukan sokongan tambahan mojoriti mudah 19. Sokongan Adun BN menyebabkan pihak istana meluluskan dan mengesahkan majlis angkat sumpah dapat dijalankan. Itu bukan lompat tinggalkan parti. Cuma sokongan.

Di Perak pula, keadaan lebih rumit. Cadangan awal Pas untuk buat kerajaan campuran melibatkan tiga parti tidak dilayan. Idea itu tidak diterima oleh para pengobar demokrasi. Antara Bn dan PH, berlumba-lumba tunjuk kelebihan sokongan untuk tubuh kerajaan. Pas dengan tiga Adun, ada di tengah-tengah. Bak seorang gadis pinggitan yang tiada saingan dalam kampung di nkaki gunung.

Tiba-tiba PH kata ia sudah dapat undi majoriti untuk bina kerajaan. Waktu orang bertanya. Macam mana boleh jadi begitu? PH ada 29, BN 27 dan Pas 3. Macam mana boleh bina kerajaan kerana syarat nak bina kerajaan PH kena dapat mojoriti mudah yang disyaratkan iaitu 30. 1 Kurang. Siapa yang menambah satu itu? Pas? Tidak mungkin. BNlah! Siapa lagi. Mestu sudah ada satu orang melompat dari BN ke PH.

Sebelum ini BN dakwa ia juga sudah dapat mojoriti mudah nak tubuh kerajaan. Heboh orang menduga. Macam mana BN yang 27 dapat tambahan 3 lagi untuk tubuh kerajaan. Orang pun menduga, Pas sudah join BN tubuh kerajaan. Hirup pikuk kalangan pembenci Pas dan juga penyokong Pas sendiri. Akhirnya, keluar cadangan kerajaan capuran. Satu escapisme daripada polimik hangat itu. 

Cadangan tersebut tidak menarik minat parti lain. Akhirnya PH tubuh kerajaan. Menteri Besar PH bernama Mohd Faizal Asmuni sudah angkat sumpah. Netizen bercakap soal lompat parti sebagai fenomena. Ada seorang calon BN bernama Zainol Fadzi Paharuddin, Adun Sungai Manik tampil menafikan  bahawa dia lompat parti. Jadi sebelum ini, orang fitnah nista dia sebagai katak, tidak betullah. Katanya dia cuma berikan sokongan kepada Mohd Faizal sebagai MB Perak. Tujuannya murni, kerana tidak mahu keadaan ketidaktentuan berpanjangan. Baguslah niatnya. Demi negeri dan rakyat. Dia menyatakan kesediaannya diambil tindakan disiplin oleh parti. Adun BN ini ada prinsipnya dan dia tidaklah sekeji yang dikatakan. Mereka yang mengata keji kepadanya, bawalah dosa itu ke hari muka, depan Tuhan Rabul Jalil.

Tidak ada tindakan lompat parti. Cuma pernyataan sokongan. Itu yang dituntut untuk memuaskan dan meyakinkan pihak istana. Adun BN kekal dalam BN dan hanya sokongannya sahaja kepada individu bernama Mohd Faizal Asmuni jadi MB. Itulah .Titik.

No comments: